startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Afrika
Afrika

Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Goldsieber 999 Games (2001)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Speelduur: 45 minuten
Prijs: circa 30 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Na Japan, Mesopotamië, India en Midden-Aarde is Reiner Knizia deze keer met een bordspel op het Afrikaanse continent beland. In tegenstelling tot enkele van die voorgangers is Afrika een luchtig bordspel met een hoge geluksfactor.

Het bord stelt een kaart van Afrika voor, met daarop 101 vakjes, omring door een scorespoor. Op 96 van de vakken komt een dicht fiche te liggen, de andere vijf zijn startplaatsen voor de ontdekkingsreizigers. Is een speler aan de beurt, dan mag hij tweemaal een actie uitvoeren. Zo’n actie bestaat eruit dat de speler zijn ontdekkingsreiziger eerst maximaal twee vakjes mag verplaatsen, waarna hij het volgende kan doen:

-een aangrenzend, dicht, fiche omdraaien;
-een aangrenzend, open, fiche verplaatsen;
-een basiskamp oprichten.

Er zijn vijf verschillende soorten fiches: dieren, nomaden, monumenten, grondstoffen (goud en edelstenen) en handelswaren. Als de speler een dier of een nomade omdraait, scoort hij direct punten. Voor een dier krijg je één punt plus een extra punt voor ieder aangrenzend dier van dezelfde soort; voor een nomade één punt voor ieder aangrenzend leeg veld. Eventueel mag je dieren en nomaden bij ontdekking verplaatsen, als ze elders op het bord meer punten opleveren. Open liggende dieren en nomaden mogen later ook nog verplaatst worden, als dat extra punten op zou leveren; dit kan soms vooral interessant zijn om te voorkomen dat een medespeler ergens een basiskamp opricht.

Grondstoffen leveren één of twee punten op, maar blijven voorlopig liggen. Met monumenten gebeurt helemaal niks; wie een monument omdraait krijgt een extra basiskamp uit de voorraad. Handelswaren krijg je direct in je bezit, en leveren aan het eind veel punten op. Deze zijn meer waard in sets, en het is toegestaan om ze met je medespelers te ruilen op een manier die we kennen uit Tikal.

Tenslotte kun je een basiskamp oprichten. Je mag dan kiezen om punten te incasseren voor omliggende monumenten, dieren en nomaden, of om alle omliggende grondstoffen te verzamelen.

Zodra het elfde en laatste monument wordt ontdekt, eindigt het spel. De speler die het laatste monument omdraaide, krijgt nog drie bonuspunten, en er worden punten uitgedeeld voor de handelswaren en aan de spelers met het meeste goud en edelstenen. Winnaar is de speler met de meeste punten.
afrika
het continent ligt open

... en de waardering
Afrika is een spel waar de verwende spellensnob de neus voor op zal halen. Ik moet eerlijk toegeven dat ook mijn eerste indruk niet bepaald positief was. Maar na een paar keer spelen komen er toch kwaliteiten aan het licht. Het is een erg toegankelijk spel, en tijdens het spelen zijn de spelers vaak samen aan het uitzoeken hoe een pas omgedraaid fiche de meeste punten op kan leveren, wat de gezelligheid ten goede komt. De crux is dat Afrika helemaal niet bedoeld is voor spellensnobs, maar meer op families is gericht. Als familiespel is het een heel aardig tijdverdrijf, en verdient zo zeker drie pionnen. Spellengekken die op zoek zijn naar een nieuwe Eufraat & Tigris of Tadsch Mahal, kunnen Afrika beter links laten liggen.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven