startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Alhambra
Alhambra

Auteur: Dirk Henn
Uitgever: Queen Games (2003)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 6
Speelduur: 60 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Alhambra is een spel waarbij het draait om de meerderheid in bepaalde gebouwsoorten te krijgen, met als extra uitdaging om de langste buitenmuur te bouwen. Iedere speler bouwt aan een eigen paleizencomplex. Iedereen begint met een fontein en hieromheen worden verschillende gebouwen neergezet. Deze gebouwen moeten gekocht worden. De gebouwen moeten echter wel passen, dat wil zeggen, de daken moeten netjes dezelfde kant op staan, vanuit het gebouw moet altijd de fontein bereikt worden en open stukken moeten aan open stukken en muren moeten aan muren gebouwd worden. Het passend leggen van de tegels doet wel een beetje aan Carcassonne denken.

Hoe gaat het spel in zijn werk? Als een speler aan de beurt is, mag hij kiezen uit drie acties. Ten eerste mag een speler geld pakken. Er liggen altijd vier kaarten met geld open. Er zijn vier verschillende muntsoorten (gulden, dirham, denar en dukaten) en briefjes van verschillende waarden (van 1 tot 9). De speler mag dan of één briefje naar keuze pakken of meerdere briefjes maar daarvan mag de som van de waarden niet hoger zijn dan 5.

Ten tweede mag de speler een gebouw kopen en plaatsen. Op een kartonnen bordje zijn vier velden, voor elke muntsoort een. Op elk veld ligt één gebouwenfiche. Op het fiche staat een plaatje van het gebouw, stukken muur (aan de randen van het fiche), de naam van het gebouw en de prijs van het gebouw. Sommige gebouwen komen vaker voor dan anderen. De prijs wordt verder nog bepaald door hoe makkelijk het stuk te plaatsen is (hoe meer stukken muur, hoe moeilijker, hoe goedkoper de tegel is). Een speler kan een gebouw kopen als hij in de juiste muntsoort het gevraagde bedrag heeft. Er is geen wisselgeld. Als een speler gepast kan betalen mag hij nog een keer (net zo lang totdat hij niet meer gepast kan betalen, dan is de volgende speler). Het gebouw wordt dan volgens de legregels aangelegd of op de privé reservestapel van de speler gelegd.

De derde en laatste keuze is het verbouwen van het paleis. De speler mag dan of een bestaand gebouw omruilen met een gebouw van zijn reservestapel, of een gebouw op de reservestapel leggen, of een gebouw van de reservestapel aanleggen aan het paleis. Deze actie kan je nodig hebben om verdere uitbouw van je paleis mogelijk te maken of om je muur te verlengen.

Aan het eind van de beurt van een speler worden zowel de gebouwenfiches als de geldkaarten weer aangevuld. Het spel is afgelopen als de lege plekken op het gebouwenbordje niet meer opgevuld kunnen worden.

Er zijn twee telrondes tijdens het spel en nog een aan het eind. In de telrondes wordt per gebouwsoort gekeken wie de meerderheid heeft. De gebouwen die vaker voorkomen in het spel leveren meer punten op dan de gebouwen die minder vaak voorkomen. De speler met de meeste gebouwen van een soort, krijgt de meeste punten. Daarnaast krijgen de spelers nog allemaal net zo veel punten als hun buitenmuur lang is.

... en de waardering

Alhambra is een niet al te moeilijk spel, dat lekker vlot weg speelt. Het heeft echter wel een redelijke geluksfactor (wat betreft de gebouwenfiches en geldkaarten die open liggen). Met meer spelers wordt het steeds moeilijker om een beetje te plannen, wat het spel voor mij minder leuk maakt dan met wat minder spelers. Verder is het verbouwen wat te prijzig, waardoor dat bijna niet rendabel is. Maar het is zeker geen slecht spel! Er zitten nog genoeg keuzemomenten is om het leuk te houden (voor welke gebouwensoort ga je, kies je één briefje met een hoog bedrag, of een paar kleintjes die je misschien helpen om gepast te betalen, lukt het je om twee stukken muur aan elkaar gebouwd te krijgen). Het spel schiet net te kort voor vier pionnen, maar de drie die ik het geef zijn dan ook dik verdiend.

3 pionnen
Dagmar

Net als Carcassonne en Big City is Alhambra een spel voor meer spelers dat eigenlijk het leukst is met twee of drie. Met dat aantal is de controle over je eigen lot groot genoeg om de keuzes interessant te houden. Je wilt natuurlijk altijd gepast betalen voor die gratis extra actie, maar soms komt net dat gebouw langs dat je echt nodig hebt om de meerderheid te krijgen of om een gat in je muur te vullen. De dummy is een goede toevoeging in het spel voor twee spelers. Dirk zal nooit winnen, maar doordat hij willekeurig een aantal gebouwen krijgt moet je toch je best blijven doen voor kleuren waar je een meerderheid in dacht te hebben.

Met meer dan drie spelers kan ik dit niet aanraden, maar met twee of drie kan ik Alhambra zeker aanbevelen als een lekker ontspannen bouwspel met interessante keuzes.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven