startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Anasazi
Anasazi

Auteur: Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever: Phalanx Games (2006)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Speelduur: 20 tot 30 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Als je de doos mag geloven is Anasazi een behendigheidsspel voor spelers vanaf 10 jaar. Na het lezen van de regels vroeg ik me af waar de term behendigheidsspel op sloeg, na het spelen waarom de leeftijdsgrens op 10 jaar was gezet. Kortom Anasazi is een spel dat veel vragen oproept. In deze recensie zal ik antwoord geven op de belangrijkste hiervan, is het spel leuk?

In het spel zijn de spelers schatzoekers die proberen de archeologische schatten van de Anasazi (een volk dat ooit in het Mid-Westen van Amerika leefde) te vinden. De Anasazi bouwden hun dorpen op onbereikbare plaatsen in de bergen, dus het kost wat moeite om deze plaatsen te bereiken.

Het speelveld wordt opgebouwd uit losse kartonnen tegels die de bergtoppen voorstellen waarop de ruïnes van de Anasazi-dorpen te vinden zijn. Vooral als je het spel speelt op een matglazen achtergrond komt dit goed tot zijn recht. Het ziet er dan echt een beetje uit als bergtoppen die boven de mist uitsteken.

Het doel van het spel is zoveel mogelijk punten te scoren door het veroveren van schatten in vier verschillende kleuren. De waarde van iedere schat wordt bepaald door het aantal ruïnes in de betreffende kleur die niet opgegraven zijn. Omstebeurt mogen de spelers twee acties uitvoeren. Je kan daarbij kiezen uit twee dingen (je mag ook twee keer hetzelfde doen in één beurt), namelijk het bouwen van een nieuw basiskamp of het verlengen van een expeditie.

Het verlengen van een expeditie doe je door de reeds afgelegde route te verlengen door een dun kartonnen strookje aan te leggen. Als je met dit strookje over een schat komt, is die schat van jou. Als je over een ruïne komt, moet je deze opendraaien waardoor de schatten in die kleur een punt minder waard worden. Als je over je eigen basis kamp bouwt mag je een willekeurige ruïne bekijken.

Aan het begin van het spel heeft ook iedereen een kaart gekregen in één van de vier kleuren. Van deze kleur worden de punten die je hebt verzameld tijdens het spel verdubbeld, dus het is lucratief om te proberen om in deze kleur veel schatten te verzamelen.

... en de waardering

Het spelmateriaal ziet er erg fascinerend uit waardoor Anasazi een spel is waar je snel nieuwsgierig naar wordt. Het is weer eens iets anders dan een spelbord of pak kaarten. Helaas is het spel zelf niet echt geslaagd. Het is het meest lucratief om gewoon zo veel mogelijk schatten in het algemeen en schatten in je eigen kleur in het bijzonder te verzamelen. Ik heb bovendien niet kunnen ontdekken wat het nut van de basiskampen is. Het kost gewoon een actie om hier naar toe te gaan, beter kan je gewoon een schat scoren en aan het eind van het spel maar zien wat het waard is. Het spelverloop is verder ook heel saai en suf. Het is eigenlijk altijd wel duidelijk wat de beste zet is dus die doe je dan. Er is geen enkele mogelijkheid voor plannen en ook is er geen sprake van spelerinteractie. Het spel werkt verder wel, maar is mij gewoon te saai en voorspelbaar om vaak op tafel te komen.

2 pionnen
Dagmar

terug naar boven