startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Carcassonne De Draak,de Fee en de Jonkvrouw
Carcassonne De Draak,de Fee en de Jonkvrouw

Auteur: Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever: Hans im Gl├╝ck 999 Games (2005)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Speelduur: 45 tot 60 minuten
Prijs: circa 13 euro
Soort: uitbreiding


Het spel ...

Met drie grote uitbreidingen, drie kleine uitbreidingen en vier zelfstandige afgeleide spellen verkeert Carcassonne in een ver stadium van de spellenziekte genaamd uitbreidingitis. En geef de uitgevers eens ongelijk. Met meer dan 150.000 verkochte exemplaren van het basisspel in Nederland bestaan er genoeg fans die ook de laatste loot aan de Carcassonneboom in huis te halen. En laat ik mezelf niet voor de gek houden, want ik heb ze ook (bijna) allemaal.

De Draak, de Fee en de Jonkvrouw is de derde grote uitbreiding op het basisspel. Daarvoor krijg je dertig nieuwe tegels en twee speelfiguren: de draak en de fee (de jonkvrouw staat op enkele tegels afgebeeld). Deze uitbreiding heeft een totaal ander karakter dan de eerdere twee. De eerste uitbreiding was vooral meer van hetzelfde, de tweede uitbreiding onderstreepte het belang om ook elkaars steden en wegen af te maken, maar deze uitbreiding is er eentje voor degenen die niets liever doen dan elkaar dwars zitten.

Voor hen biedt de draak eindelijk de manier om de mannetjes van je tegenstander van het bord te verwijderen zonder dat ze punten scoren. Op twaalf van de nieuwe tegels staat een draak afgebeeld. Wordt zo’n tegel aangelegd, dan wordt de draak over het speelveld verplaatst, en vreet alle mannetjes op die hij tegenkomt. De draak wordt door de spelers een voor een verplaatst, dus iedereen is wel een keer de pineut. De fee kan een mannetje beschermen, maar nooit lang. Voor je het weet is ze alweer naar een andere speler vertrokken. Met de jonkvrouw kun je alleen ridders verdrijven, maar wel veel gerichter (bij de draak is het vaak maar afwachten welke kant hij op gaat).

Zo is geen enkel poppetje meer veilig en doe je er verstandig aan om snel te scoren, en die boeren maar een beetje te laten voor wat ze zijn.

... en de waardering

Alleen al het grappige houten draakje maakte deze Carcassonne uitbreiding voor mij een must. De draak bleek bovendien niet alleen een mooie toevoeging aan het spel, maar ook nog een erg leuke! Het spel wordt door alleen de dreiging van de draak een stuk dynamischer. Je gaat grote bouwwerken sneller afronden omdat het wel heel veel punten zou kosten als de draak door je metropool zou lopen. Ik vind dit de leukste uitbreiding van Carcassonne tot nu toe.

4 pionnen
Dagmar

Pfoeh, wat wordt Carcassonne een lang spel als je alle uitbreidingen met elkaar combineert. Met alle grote uitbreidingen komt het aantal tegels rond de 150 te liggen, ruim twee keer zoveel als het basisspel. Een speelduur van drie kwartier kun je dan wel op je buik schrijven. Reken eerder op een kleine twee uur. Niet alleen de hoeveelheid tegels is toegenomen, ook de mogelijkheden om punten te scoren en mannetjes in te zetten. Hoe leuk Carcassonne ook is, ruim anderhalf uur is toch echt teveel van het goede. Het beste is om je tot maximaal twee uitbreidingen te beperken, zo houd je ook nog wat variatie in je potjes.

Als ik de uitbreidingen met elkaar vergelijk geef ik nog steeds de voorkeur aan de tweede (Kooplieden en Bouwmeesters). De Fee, de Draak en de Jonkvrouw heeft leuke elementen, maar is voor mij net iets te destructief en te grillig. Houd je daarentegen wel van een beetje pesten en vond je Carcassonne soms wat te soft, dan is dit de uitbreiding voor jou.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven