startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Clans
Clans

Uitgever: Winning Moves Identity Games (2002)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Vijf verschillende clans trekken door een prehistorisch landschap. Voortgestuwd door tijd en het al dan niet vruchtbaar zijn van de grond vestigen ze zich steeds vaker in elkaars buurt. De eerste dorpen zijn op die manier ontstaan. Samenwerken en coëxistentie blijken heel goed te werken, maar als alle vijf clans zich in hetzelfde dorp willen vestigen breekt er een stammenstrijd uit die alleen de sterkste groepen kunnen overleven.

Het gaat om 60 gebieden met vier verschillende soorten landschappen. Of een landschap vruchtbaar is dan wel onbewoonbaar, hangt af van het tijdperk waarin het spel zich bevindt. In sommige opzichten lijkt Clans een beetje op Evo. Ook daar zijn er vruchtbare en onvruchtbare landschappen waar verschillende stammen (dino's) om strijden. Bij Clans zijn er vijf tijdperken waarin 12 dorpen gesticht kunnen worden. In het begin van het spel zijn de vijf verschillende clans gelijkmatig over het bord verdeeld en staat in ieder gebied één hut. De spelers trekken blind een kaartje waarop staat welke clankleur van hen is. Dit blijft tot aan de puntentelling geheim. Als je aan de beurt bent moet je alle hutten uit een gebied naar een aangrenzend gebied van jou keuze verplaatsen. Een dorp ontstaat als een gebied omringd is door louter lege gebieden. Als in een gebied zeven of meer hutten staan, mogen deze niet meer verplaatst worden. Als je een dorp sticht krijg je daar een bonusfiche voor. Daarnaast krijgen alle clans die in dat dorp voorkomen de punten van het aantal hutten in dat dorp. Het maakt niet uit of een kleur vaker voorkomt dan een andere kleur. Iedereen krijgt hetzelfde aantal punten.

Het levert alleen een probleem op als alle vijf clans in dat dorp willen wonen. Dan worden alle enkele hutten verwijderd en blijven alleen de clans over die met meer dan één hut in het dorp vertegenwoordigd zijn. Als het dorp gesticht is op een in dat tijdperk vruchtbaar gebied krijgen alle clans die in dat dorp voorkomen extra punten. Is het gebied echter onbewoonbaar, dan krijgt niemand een punt. Alleen de speler die het dorp heeft gemaakt krijgt wel zijn bonusfiche. Als in het vijfde tijdperk het twaalfde dorp wordt gesticht is het spel ten einde. Iedereen telt zijn bonusfiches op bij de punten van de eigen clankleur (die dan dus bekend wordt gemaakt). Dan blijkt welke clan het meest heeft geprofiteerd van het creëren van de dorpen.

... en de waardering

Clans is een in essentie abstract spel waar een thema bij gezocht is. Het nadeel van veel abstracte spellen is dat je door kan rekenen wat de beste zet is. Hierdoor loopt de wachttijd voordat je weer aan de beurt bent behoorlijk op en daar houd ik niet zo van. Doordat in Clans niemand weet met welke kleur de andere spelers spelen, wordt het doorrekenen wat in toom gehouden, waardoor de speeltijd aangenaam blijft en het een verrassing blijft wie er aan het eind gewonnen heeft. Daarom vind ik Clans een aardig spelletje, dat zeer geschikt is als stevige afsluiter van een spellenavond.

3 pionnen
Dagmar

Met Clans is er eindelijk weer eens een spel uitgekomen dat naast met meerdere spelers ook zeer geschikt is om met z’n tweeën te spelen. De regels zijn heel eenvoudig, maar je acties kunnen grote gevolgen hebben. Daarnaast weet je niet of je je tegenstanders nu helpt of niet, omdat de kleuren geheim zijn. Hier komt nog een psychologisch aspect om de hoek kijken. Soms doe je een actie om je medespelers zand in de ogen te strooien wat betreft je clankleur. Met z’n tweeën is het tactischer dan met meer spelers. Dan is het vaker afwachten wat je kunt doen als je weer aan de beurt bent. De verzorging van het spel is ook dik in orde. De speelduur van slechts een half uur maakt het een aanrader om te spelen als je geen uren de tijd hebt.

4 pionnen
Wendy

Clans heeft een simpel idee dat prima uitgewerkt is. Met het verplaatsen van de stammen zijn er veel zaken waar je aan moet denken: wat ga je hier zelf mee scoren, geef je jezelf niet teveel weg en houd je wel rekening met de bonuspunten? De geheimzinnigheid over de kleuren is met meer spelers wat kunstmatig. Alleen als je duidelijk voor ligt is het iets om discreet mee om te gaan. Anders is het altijd goed om andere kleuren te benadelen, omdat de kans maar klein is dat je de neutrale kleur aanpakt.

Niet alle spellen in de reeks van Winning Moves zijn even geslaagd; de leukste vallen in het genre ‘pittige vullers’, waarvan er ook weer niet heel veel zijn. Clans is daar eentje van. Misschien niet goed genoeg om zelf te hebben, maar leuk genoeg om regelmatig te spelen.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven