startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Corinth
Corinth

Auteur: Sébastien Pauchon
Uitgever: Days of Wonder (2019)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 tot 30 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: dobbelspel


Het spel ...
Corinth is een roll & write spel dat gebaseerd is op Yspahan van Ystari uit 2006 (dit spel is alleen nog tweedehands te krijgen). Ik vermoed dat de auteur van Yspahan getriggerd werd door alle roll & write spellen die op dit markt overspoelen. Hij pakte het centrale spelsysteem van Yspahan, poetste het op alsof het Aladins wonderlamp was, en voilà Yspahan het roll & write spel was geboren. Er was alleen een probleempje. Ystari is namelijk in 2015 overgenomen door Asmodee en is sindsdien inactief, dus daar kon hij niet met zijn idee terecht. Days of Wonder had gelukkig wel interesse, maar heeft het spel natuurlijk wel een nieuwe look én nieuwe naam gegeven (al is het maar om gedoe rondom intellectuele eigendomsrechten te voorkomen).

In Corinth zijn de spelers handelaren in de vierde eeuw voor Christus in het middellandse zeegebied. Je verhandelt in Perzische tapijten, Griekse olijfolie, Romeinse wijn en Egyptische specerijen. Dit hoef je gelukkig niet in je eentje te doen, je hebt een hulpje die je ook op pad kan sturen.

Het spel duurt een vast aantal ronden (4-6) en in iedere ronde zijn de spelers om de beurt een keer de startspeler. Deze speler gooit de negen witte dobbelstenen en legt ze vervolgens op een speciaal bordje neer in groepjes met dezelfde worp. De hoogste worp komt op de bovenste regel (bij het goud), de laagste worp op de onderste regel (bij de ezel) en de overige worpen worden van laag naar hoog op de goederen regels gelegd (olijfolie, wijn, tapijten en specerijen). Als niet alle getallen gegooid zijn, blijven er dus regels leeg en zijn die goederen deze ronde niet te krijgen.

De startspeler kiest vervolgens als eerst een groepje dobbelstenen en daarna mogen andere spelers met de klok mee een groepje van de overgebleven dobbelstenen pakken. Je kan vervolgens twee verschillende dingen doen met de dobbelstenen die je gepakt hebt. Allereest kan je op je eigen scorebriefje in het juiste gebied net zo veel goud/ezels of goederen afstrepen als er dobbelstenen lagen. Voor ieder vakje met goederen dat je helemaal afgestreept krijgt, krijg je de punten die op het briefje staan. Als het je lukt om alle goederen van een soort als eerste af te strepen, dan levert dit nog een bonus op.

Maar je kan ook in plaats daarvan je hulpje net zo veel stappen verplaatsen als de waarde van het groepje dobbelstenen dat je gekozen hebt. Op de rechterbovenhoek van je scorebriefje staat een raster van rondjes. Je hulpje begint in het midden en loopt in een lijn net zo veel rondjes door als het getal dat je gekozen hebt. Het laatste rondje omcirkel je en je krijgt dan de opbrengst die bij dat rondje hoort. Als je eindigt in een van de drie hoeken waar een wit vierkantje naast staat, dan tel je het aantal stops dat je hulpje heeft gemaakt sinds het startpunt en zo veel punten scoor je.

Het goud en de ezels kan je tijdens het spel gebruiken om bepaalde gebouwen te bouwen die je voordeeltjes opleveren. Deze gebouwen staan rechtsonder op je scorebriefje. Je kan bijvoorbeeld een kraan bouwen waardoor je iedere keer dat je je dobbelstenen inzet om goederen te krijgen, je één goed extra krijgt. Of je kan een stal bouwen waardoor je de waarde van de dobbelsteen één of twee mag aanpassen als je hem gebruikt om je hulpje te laten lopen. Een winkel levert extra goud op en een tempel zorgt er ten slotte voor dat je gebouwen punten opleveren. Goud kan je verder nog gebruiken om extra dobbelstenen te kopen voor als je startspeler bent en die de andere spelers niet kunnen kiezen. Ezels en goud die je niet gebruikt hebt, leveren aan het eind van het spel een klein beetje punten op.

Aan het eind van het spel tellen alle spelers hun punten op en wie de meeste punten heeft, heeft natuurlijk gewonnen.

... en de waardering
Corinth is een roll & write spel dat in de smaak zal vallen bij gezinnen en gelegenheidsspelers doordat het een toegankelijk spel is met een beperkte speelduur. Het is een leuke vondst dat je kan kiezen of je bij een groepje dobbelstenen óf iets doet met de waarde of met het aantal. Het enige nadeel daarvan vind ik dat bij grote groepen het eigenlijk altijd aantrekkelijker is om het aantal dobbelstenen te gebruiken dan de waarde. Als je dan ook nog het geluk hebt dat de grote groep bij een dure goederensoort ligt, dan kan dit wel voor scheve gezichten zorgen aan de speeltafel. Het spel duurt niet lang genoeg dat het geluk zich wel uit middelt en dat vind ik toch een klein minpuntje. Door de korte speelduur zal het meestal niet bij één potje blijven als dit spel op tafel staat.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven