startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Dragon's Gold
Dragon's Gold

Auteur: Bruno Faidutti
Uitgever: Descartes (2001)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 6
Prijs: circa 15 euro
Soort: kaart


Het spel ...

Een populaire queeste in sommige rollenspellen is het doden van een draak en je meester te maken van zijn schatten. Dragon’s Gold is een kaartspel dat verder gaat waar het rollenspel ophoudt. Eindigt de missie bij de laatste meestal als de draak gedood is, bij Dragon’s Gold begin de actie dan. Het doden van draken is een peulenschil vergeleken met de conflicten die ontstaan over het verdelen van de buit.

Iedere speler heeft de beschikking over vier avonturiers: een tovenaar, een dief, en twee strijders. In het midden worden vier drakenkaarten neergelegd, met daarop een aantal schatten. Een deel van de buit is al bekend voor er gevochten wordt, een tweede deel wordt er pas bijgelegd als de draak verslagen is.

Als een speler aan de beurt is, legt hij een van zijn avonturiers bij een draak. Iedere avonturier heeft zijn eigen gevechtswaarde, variërend van 1 tot 4. Is de totale gevechtswaarde van alle avonturiers die bij dezelfde draak liggen minstens zo hoog als de gevechtswaarde van die draak, dan is de draak verslagen en wordt de buit verdeeld. Hiervoor hebben de spelers 1 minuut. Komen ze er binnen die tijd niet uit, dan gaan alle schatten verloren en krijgt niemand iets. Na het gevecht worden alle avonturiers bij hun eigenaars teruggelegd, om ze later opnieuw in te zetten.

De tovenaar en de dief hebben nog speciale eigenschappen. De speler die zijn dief heeft ingezet, mag na de onderhandelingen bij een van de andere betrokken partijen blind een schat stelen. De tovenaar krijgt in het basisspel automatisch alle magische objecten. Speel je de uitgebreide regels, dan krijgt de speler die zijn tovenaar heeft ingezet een toverkaart voor ieder magisch object dat hij in de onderhandelingen bemachtigt.

Deze toverkaarten zorgen voor wat extra chaos in het spel, met als hoogtepunt de Onzichtbare Hand. Wie deze kaart heeft, mag stiekem schatten van de draken stelen zolang hij niet betrapt wordt. Zelfs als iedereen van deze kaart op de hoogte is, slaagt de eigenaar er altijd wel in een paar schatten ongezien achterover te drukken.

Het spel eindigt als er geen schatten meer te verdelen zijn. Magische voorwerpen en goud- en zilverstukken leveren per stuk punten op, de edelstenen alleen in setjes; een puntentelling die enigszins aan Durch die Wüste doet denken. Speel je met de uitgebreide regels, pas dan op voor de zwarte diamant. Deze vervloekte edelsteen levert 15 punten op, maar doet de punten van de andere edelstenen teniet. Winnaar is de speler met de meeste punten.

... en de waardering

Dragon’s Gold is een echt onderhandelingsspelletje. Er komt wat tactiek kijken bij het inzetten van je avonturiers, en je moet wat geluk hebben met hoe de schatten terecht komen. Maar de onderhandelingen bepalen uiteindelijk de winnaar, zodat je vooral daar je best moet doen. De toverkaarten en de iets complexere puntentelling maken de uitgebreide versie van het spel nog weer een tikkeltje minder voorspelbaar, zodat ik je kan aanraden die regels direct te gebruiken. Een spel dat zowel liefhebbers van fantasy-rollenspellen als onderhandelingsspellen aan moet spreken.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven