startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Dschunke
Dschunke

Auteur: Michael Schacht
Uitgever: Queen Games (2002)
Speelduur: 60 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

De titel van dit spel laat maar weer eens zien dat Duitsers van lange woorden houden: waar Nederlanders voor het begrip ‘jonk’ maar vier letters nodig hebben, nemen onze oosterburen geen genoegen met minder dan het dubbele aantal. Zoals de titel al aangeeft, speelt het spel zich af in een Chinese haven, waar enkele jonken aangemeerd liggen.

In de haven liggen vijf jonken; vier hebben een stapel kaarten van één soort handelswaar, de vijfde is een soort jokerjonk. De jonken zijn verbonden door middel van loopplanken, waarover handelaren van jonk naar jonk lopen. Daarnaast hebben zij nog een of twee hulpjes aan wal, afhankelijk van het aantal spelers.

Is een speler aan de beurt, dan kiest hij de actie behorende bij een van de handelaren of een hulpje. De actie van een handelaar moet uitgevoerd worden op het schip waar deze zich bevindt, die van de hulpjes op een schip zonder handelaar. Er zijn drie verschillende handelaars: met de eerste kun je kratten in het schip plaatsen. Dit betekent dat je een langwerpig fiche met daarop afgebeeld drie kratten in het schip plaatst. Er kunnen drie fiches naast elkaar liggen, volgende fiches worden daar overdwars opgestapeld. Bij de andere handelaren krijg je kaarten of geld. De handelaar kijkt hoeveel kratten in jouw kleur zichtbaar zijn in deze jonk, en dat is het aantal kaarten of yuan dat je krijgt, met een minimum van drie. Krijg je kaarten op de ‘jokerjonk’, dan mag je kiezen van welke jonk je kaarten neemt, maar het aantal kratten op de jokerjonk bepaalt hoeveel je er krijgt. De hulpjes hebben iedere ronde andere functies, die op het bord zijn aangegeven.

Nadat alle spelers een actie hebben gedaan, wordt er met kaarten geboden op meer geld. Iedere ronde wordt er een tegel omgedraaid met daarop per type kaart de verdiensten. Iedereen biedt simultaan, en de hoogste bieder per kleur krijgt het aangegeven aantal yuan, en soms een actiekaart. Je bod ben je altijd kwijt, ongeacht wie wint. Als alle kleuren vergeven zijn, lopen de handelaren en hulpjes verder en begint de volgende ronde.

Het spel eindigt na tien rondes; er wordt dan nog geld uitgekeerd voor het aantal jonken waarin je zichtbare kratten hebt en voor vervulde opdrachtkaarten (die tussen de actiekaarten zitten). Winnaar is de speler met het meeste geld.

... en de waardering

Bij de eerste keer spelen komt Dschunke over als een wat gekunsteld spel. Omdat het verloop van iedere ronde grotendeels vaststaat, lijkt het alsof er weinig variatie in het spel zal zitten. Door de actiekaarten en de volgorde van de fiches die aangeven met welke kleuren veel geld of actiekaarten te verdienen zijn, valt dit nog wel mee. Wel is het zaak om als je opdrachtkaarten hebt verkregen, een paar beurten voor het einde al te plannen hoe je ze kunt vervullen, want er is veel geld mee te verdienen. Dschunke is een lastig spel om te beoordelen. Het is geen echte topper, maar er zit genoeg in om het interessant te maken. Door het wat mechanische spelverloop komt het voor mij net te kort voor een hoge waardering, en blijft het op drie pionnen steken.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven