startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Emira
Emira

Auteur: Liesbeth Vanzeir en Paul van Hove
Uitgever: Phalanx Games (2006)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 5
Speelduur: 150 minuten
Prijs: circa 40 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

In Emira proberen jonge, Oosterse sjeiks de harten te veroveren van zoveel mogelijk huwbare prinsessen (de Emira’s). In de goede oude tijd, hoefde je voor het veroveren van een Emira alleen maar haar vader te overtuigen van de goede bedoelingen die je met zijn dochter hebt. Helaas zijn de tijden veranderd, de dames kiezen tegenwoordig zelf aan wie ze hun hart schenken. Sommige prinsessen gaan voor geld, anderen voor uitstraling en sommigen gaan voor grote paleizen.

In Emira bestaat elke ronde uit acht verschillende fases. De belangrijkste daarvan is de veilingfase waarin de sjeiks tegen elkaar opbieden om als eerste te mogen kiezen uit een aantal aantrekkelijke opties (variërend van een nieuwe karavaan om je toekomstige specerijenopbrengsten veilig te stellen tot het verbeteren van je uitstraling door een bezoekje aan de plastisch chirurg, de etiquetteschool of de aanschaf van een nieuwe outfit).

Het bieden gebeurt door het verhogen van het bod totdat nog maar één speler over is. Deze mag dan als eerste kiezen welke actie hij kiest. Vervolgens wordt er door de overgebleven spelers weer geboden en dit wordt herhaald tot er nog maar één speler over is die gratis een actie mag kiezen.

Aan het eind van iedere ronde kiest de prinses die op dat moment in de markt is, met wie ze mee naar huis gaat. Ze doet dit door te kijken wie er het hoogste scoort op haar wensenlijstje (bijvoorbeeld de prins met het grootste paleis). Sommige prinsessen bieden in volgende rondes nog een extra voordeeltje (schaak je een biologe dan hoef je in het vervolg minder te betalen voor de kamelen). Aan sommige dames kleven echter ook nadelen (Albina is zo’n party-animal dat ze met haar uitbundige feesten een grote zooi van je paleis maakt waardoor het in waarde daalt).

Het spel is afgelopen zodra een speler een bepaald aantal prinsessen heeft veroverd (het aantal hangt af van het aantal spelers). Je kan ook met minder prinsessen toe, maar dan moet je wel precies die prinsessen schaken die een voor jou aantrekkelijke kernkwaliteit hebben (koken, libido, huishouden of intelligentie).

... en de waardering

Het thema van Emira vind ik geweldig. Het is origineel en goed verwerkt in het spel waardoor veel gelachen zal worden. Het spel ziet er ook heel smaakvol uit dus ook dat is in orde.

Het grote nadeel van dit spel is echter de speelduur. Alle veilingen kosten zeeën van tijd en daarnaast moeten er een groot aantal administratieve handelingen worden verricht (neerleggen van kaarten en fiches, geld betalen en ontvangen) die ook veel tijd kosten en weinig speelplezier opleveren. Na grofweg een uurtje spelen begin je dit wel zat te worden en is het speleinde nog lang niet in zicht.

Ik denk dat dit ondervangen had kunnen worden door iedere ronde alle spelers tegelijkertijd blind een bot te laten uitbrengen. Bij gelijke stand wint dan degene die het dichtst bij de startspeler zit en de startspeler kan je laten wisselen. Dit had veel tijd gescheeld en het spel dus een stuk leuker gemaakt.

Een ander minpunt is dat aan sommige prinsessen enorme nadelen kleven. Omdat je iedere ronde maar moet afwachten welke dame op het huwelijkstoneel verschijnt, kan het heel goed zijn dat jij degene bent die voor haar het aantrekkelijkst bent en dan je hier helemaal niets aan kan doen. Dit is ontzettend frustrerend omdat aan sommige dames een nadeel kleeft waar je de rest van het spel last van hebt.

Het pluspunt (sfeervol, humoristisch thema) weegt helaas niet op tegen de nadelen (lange speelduur en geluksfactor) en daarom kan ik het spel helaas niet meer geven dan twee pionnen.

2 pionnen
Dagmar

terug naar boven