Auteur: James A. Wilson
Uitgever: Starling Games (2018)
Aantal spelers: vanaf 1 tot 4
Leeftijd: vanaf 13 jaar
Speelduur: 60 tot 90 minuten
Prijs: circa 65 euro

Antropomorfisme is de wetenschappelijke term voor het toeschrijven van menselijke eigenschappen aan niet-menselijke wezens, zoals dieren en planten. Het is bijvoorbeeld heel verleidelijk om te denken dat een dolfijn blij is vanwege de “lach” op zijn gezicht, maar eigenlijk heeft zijn bek gewoon de vorm van een lach en kan je daar dus niets uit afleiden. In de spellenwereld zijn ook veel spellen met een antropomorfistisch thema. Everdell is het nieuwste spel dat zich hier schuldig aan maakt: in dit spel kruipen de bewoners van het bos namelijk in onze huid.

Everdell is een workerplacer spel waarin de belevenissen van een groep bosbewoners gedurende een jaar wordt nagespeeld. Het spel begint aan het eind van de winter met (per speler) twee diertjes die voorzichtig de eerste werkzaamheden verrichten om op een leeg plekje in het bos een eigen dorpje te bouwen. In ieder seizoen komen er nieuwe dieren bij om te helpen en kan je dus steeds meer bereiken. De diertjes helpen je om grondstoffen te verzamelen en deze grondstoffen kan je vervolgens gebruiken om gebouwen te bouwen of nieuwe bewoners aan te trekken.

Tijdens het spel liggen er altijd 8 kaarten (met daarop gebouwen of bewoners) open midden op tafel en daarnaast hebben alle spelers nog een aantal handkaarten (maximaal 8) om ook nog uit te kiezen. Bij elk gebouw past een bewoner (de rechter bij de rechtbank, de winkeleigenaar bij de winkel, etc.). Als je een gebouw bouwt en later de bijpassende bewoner hebt (in je hand of de kaarten die open op tafel liggen), dan komt de bewoner gratis in het gebouw wonen (je hoeft dan geen kosten meer voor de bewoner te betalen). Het loont dus om goed in de gaten te houden welke combinaties voorbij komen.

Natuurlijk leveren de verschillende gebouwen en bewoners naast punten ook weer voordeeltjes voor hun eigenaren. Dit varieert van extra grondstofinkomsten op bepaalde momenten, tot extra actie-plekken voor je workers tot extra manieren om punten te scoren aan het eind van het spel.

In Everdell worden verschillende elementen van andere spellen op kundige wijze gemixt tot een leuk nieuw spel in een beeldschoon jasje. Het spel zit goed in elkaar en het duurt dan ook niet lang voordat iedereen lekker aan het spelen is. Het eerste seizoen is snel voorbij, maar hoe verder je in het spel komt hoe meer mogelijkheden er zijn doordat je gebruik kan maken van sommige gebouwen in je dorp en de extra workers die je krijgt.

Er zijn 27 verschillende gebouwen en dus ook 27 verschillende bewoners in het spel. De kaarten zitten meerdere keren in de stapel, maar desondanks komt het voor dat je op zoek bent naar een onderwijzer die in jouw leegstaande school kan trekken, maar dat die maar niet komt. Je kan het geluk wel een handje helpen doordat er ook plekken zijn waar je je workers in kan zetten waar je extra kaarten kan trekken of ruilen, maar soms lukt het gewoon niet. Maar dat is geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten want er zijn altijd genoeg andere dingen die je wél kan doen. Je moet in dit spel een beetje flexibel zijn en in staat zijn om je strategie aan te passen als je vast loopt.

Het is echt verbluffend hoeveel aandacht er is besteed aan de vormgeving van dit spel. De tekeningen zouden absoluut niet misstaan in een prentenboek en je moet wel heel weinig fantasie hebben als je tijdens het spel niet begint te dagdromen over dat kleine plekje in het bos waar langzaam aan een idyllisch dierendorpje ontstaat waar dieren leven alsof ze mensen zijn.