Fertility
Fertility

Auteur: Cyrille Leroy
Uitgever: Catch up Games (2018)
Speelduur: 30 tot 60 minuten

Het oude Egypte blijft een onuitputtelijke bron voor inspiratie voor spellenontwerpers. Ik denk dat dat veel te maken heeft met de aantrekkingskracht van hoe Egypte er toen (volgens ons) uit zag. Als we aan het oude Egypte denken dan zien we indrukwekkende monumenten voor ons, mensen in prachtige gewaden met mooie sieraden in felle kleuren. De nijl is prachtig blauw, het graan is geel, de palmen groen en de zon schijnt altijd aan een strakblauwe hemel. Met zulke looks verkoop je wel een spel, moeten de makers van Fertility gedacht hebben. In de vormgeving van dit spel komen alle clichés over hoe het oude Egypte er uit zag terug.

Onder de prachtige vormgeving van Fertility zit vervolgens een redelijk abstract spel verstopt. Op een centraal bord bouwen de spelers beurt na beurt een Egyptisch landschap op door het aanleggen van een soort domino-tegels. In plaats van cijfers staan er alleen soorten landschappen op de tegels (papyrus-velden, velden voor de koeien, steengroeven en boomgaarden voor druiven). Iedere beurt legt een speler één tegel waardoor je grondstoffen krijgt voor de velden die passend zijn aangelegd. Op deze manier verzamel je grondstoffen.

Als je met het aanleggen van een tegel een veld isoleert waardoor daar nooit meer een tegel op kan komen, dan levert dat een bonus op. Je mag dan óf een grondstof naar keuze pakken óf een monument bouwen. De spelers die aan het eind van het spel de meeste monumenten heeft gebouwd, wordt daarvoor beloond met flink wat punten.

De grondstoffen die je verzameld hebt, moet je vervolgens meteen weer uitgeven (use it or loose it). Met de grondstoffen kan je tegels kopen die je op een speciaal spelersbordje plaatst. Op deze tegels staan winkeltjes afgebeeld waar je vervolgens de grondstoffen ook neer kan leggen. Er zijn vier soorten effecten die het neerleggen van een grondstof in een winkel kan hebben. Het eerste effect is dat je een andere grondstof krijgt (je levert een koe in en krijgt een steen). Het tweede effect is dat een grondstof (of combinatie van grondstoffen) een bepaald aantal punten oplevert (de steen die je met je koe hebt gekregen levert twee punten op). Het derde effect is dat je een bonus activeert in de eindtelling waardoor bepaalde grondstoffen extra punten opleveren (elke koe die je hebt verzameld levert een extra punt op). Het laatste effect is dat je een god vereert. Aan het eind van het spel krijg je punten voor het aantal verschillende goden dat je hebt vereerd.

Het spel duurt een vast aantal rondes en wie daarna de meeste punten heeft verzameld, wint het spel.

Ik vind Fertility echt een topspel. Het spel speelt lekker vlot weg en het is iedere beurt weer een leuke puzzel om uit te zoeken waar je voor gaat. Je moet daarbij zowel in de gaten houden welke grondstoffen je krijgt, als welke mogelijkheden je hebt (of kan creëren) om deze grondstoffen uiteindelijk in punten om te zetten. En daarbij is het handig om nog een beetje op te letten dat je de andere speler geen mooie opties geeft om een geïsoleerd veld te creëren voor een monument. De speelduur is niet te lang en niet te kort, maar precies goed om ook op een door de weekse avond nog op tafel te kunnen zetten. Het spelmateriaal ziet er ook nog eens heel mooi uit (wel een beetje druk, maar daar heb je tijdens het spelen geen last van).

Zijn er dan helemaal geen minpunten te noemen? Zo mooi is het helaas nou ook weer niet. De monumenten die bij het spel zitten, blijven niet goed in elkaar zitten en vallen telkens uit elkaar. En het karton waar de monumenten van zijn gemaakt splijt een beetje. Maar ik denk dat dat probleem met een beetje lijm wel op te lossen gaat zijn dus daar ga ik geen punten voor af trekken.

5 pionnen