startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Geharrewar in de Sushi-bar
Geharrewar in de Sushi-bar

Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: 999 Games (2009)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten
Prijs: circa 12 euro
Soort: dobbel


Het spel ...

Lange tijd stonden dobbelspellen bij veel spellengekken in een kwaad daglicht. Met de mogelijke uitzondering van Can’t Stop waren ze allemaal een stom geluksfestijn. Maar de laatste jaren neemt het genre in populariteit toe, en verschijnt ook in Nederland het ene na het andere dobbelspel.
Een expert in het genre is Reiner Knizia. Niet alleen heeft hij een paar bijzonder geslaagde dobbelspellen op zijn naam (met Regenwormen en Risk Express als recente voorbeelden), hij heeft zelfs een boek over dobbelspellen geschreven, ‘Dice games properly explained’.

In Geharrewar… gooi je vijf dobbelstenen met daarop vier symbolen: sushi, een graat en rode en blauwe eetsokjes. Sushi en graten komen elk twee keer voor. Je mag maximaal drie keer gooien en na iedere worp leg je minstens één dobbelsteen opzij. Na je laatste worp kies je welk symbool je inzet. Met sushi mag je een sushitegel nemen, met graten een graattegel. Van beide soorten zijn er twaalf, die in twee rijen worden neergelegd. Het aantal symbolen bepalen welke tegel je mag pakken. Heb je bijvoorbeeld twee sushi en drie graten gegooid, dan mag je de tweede sushitegel nemen of de derde graattegel. Met de blauwe en rode eetstokjes mag je een sushi- respectievelijk graattegel van iemand anders afpakken, maar dan moet je wel minstens drie eetstokjes in de goede kleur hebben.

Sushitegels leveren pluspunten op, graattegels strafpunten. Waarom zou je dan graattegels willen? De reden is dat sushitegels alleen tellen als ze vergezeld gaan van minstens één graattegel. Heb je aan het einde van het spel meer sushi dan graten, dan moet je het teveel aan sushi inleveren. Overtollige graten tellen natuurlijk wel. De speler met netto de meeste punten wint het spel.
... en de waardering

Dobbelen en daarmee dikke kunststof schijfjes claimen: aan de oppervlakte lijkt Geharrewar… erg op Regenwormen. Maar de verschillen zijn eigenlijk groter dan de overeenkomsten. Regenwormen lijkt meer op Yahtzee, waarbij je flink zit op te tellen om te controleren of je wel hoog genoeg gegooid hebt. Hier doe je voor de eindtelling geen enkele rekensom, maar gaat het vooral om het kiezen waar je voor gaat: sushi, graten, of toch een tegel van een medespeler? Die keuze ligt meestal niet erg voor de hand en kan ook nog eens veranderen op basis van wat je gooit.

Maar dat wil niet zeggen dat je volledig overgeleverd bent aan het lot. Je kunt dobbelstenen tactisch opzij leggen om bepaalde symbolen veilig te stellen, of om te verzekeren dat je sommige symbolen juist niet hebt, of in ieder geval niet te veel. Je kunt het geluk dus behoorlijk sturen; iedere gok die je neemt is een gecalculeerd risico. Maar het blijft een dobbelspel: er kan altijd iets onverwachts gebeuren, wat de spanning er in houdt.

De combinatie van subtiel riskmanagement en de spanning van het dobbelen maakt Geharrewar in de Sushi-bar tot een topper in het genre. Voeg daarbij de simpele regels en de korte speelduur, en je hebt een uiterst verslavend dobbelspelletje te pakken.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven