startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Hanamikoji
Hanamikoji

Auteur: Kota Nakayama
Uitgever: Kosmos (2013)
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 10 tot 20 minuten
Prijs: circa 15 euro
Soort: tweepersoons


Het spel ...
Micro-games zijn simpele spellen met weinig spelmateriaal en weinig regels, denk bijvoorbeeld aan Deep Sea Adventure en Love Letter. Veel van dit soort spellen zijn bedacht door Aziatische auteurs. Er wordt wel beweerd dat dit genre uit nood geboren is. De huizen in Azië zijn kleiner dan bij ons in Europa en dus moeten de Aziatische auteurs zich wel toeleggen op het maken van kleine spellen. Hanamikoji is zo’n spelletje dat bestaat uit slechts 28 kaarten en 15 kartonnen fiches. Het spel is inmiddels al 4 jaar oud, maar is dit jaar voor het grote (Westerse) publiek beschikbaar geworden doordat de grote Duitse uitgever Kosmos het in haar assortiment heeft opgenomen.

Hanamikoji een tweepersoonsspel waarin de spelers restauranteigenaren zijn in de gelijknamige straat in Tokyo. Om de toeristen naar binnen te lokken helpt het erg als je een paar populaire Geisha’s in dienst hebt. Dit klinkt makkelijker dan het is, Geisha’s kan je namelijk niet inhuren bij het uitzendbureau, maar moet je moet ze zien te paaien met mooie cadeaus en aandacht. Iedere Geisha heeft zo haar eigen voorkeuren, de ene dame doe je een plezier met een mooie bos bloemen, de andere wil liever (groene) thee krijgen en een derde laat zich graag verwennen met een elegante waaier. De speler die een Geisha de meeste cadeautjes geeft, weet haar over te halen voor zich te komen werken.

In het midden van de tafel liggen 7 kaarten met daarop de Geisha’s. De Geisha’s hebben waardes van 2 tot 5. Verder ligt er op tafel een trekstapel met 21 cadeaukaarten. Voor de Geisha met waarde 5 zitten 5 cadeaus in de stapel terwijl er voor de Geisha met waarde 2 maar 2 kaarten zijn. Iedere speler begint met een hand met 6 cadeautjes. En ten slotte krijgen de beide spelers 4 actie-fiches die aangeven welke acties ze in iedere ronde moeten uitvoeren.

In je beurt trek je altijd eerst een nieuwe cadeau-kaart en daarna kies je één van je actie-fiches uit en voer je de bijbehorende actie uit. Met het eerste fiche mag je één kaart uitzoeken en die apart leggen voor het eind van de ronde zodat je hem dan bij de bijbehorende Geisha kan leggen. Met de tweede kaart kies je twee kaarten uit die je (zonder ze aan de andere speler te laten zien) uit het spel verwijderd. Met de derde kaart kies je drie kaarten uit je hand uit. De andere speler mag één van deze kaarten kiezen en aan zijn kant bij de juiste Geisha leggen en zelf leg je de andere twee kaarten aan jouw kant bij de Geisha’s neer. Met de laatste kaart kies je vier kaarten en maak je hier twee setjes van twee kaarten van. De andere speler mag weer als eerste een van deze setjes kiezen en je krijgt zelf de andere twee kaarten.

Als beide spelers hun vier acties hebben uitgevoerd liggen er aan elke kant van de Geisha’s acht kaarten. Vervolgens wordt per Geisha gekeken wie haar de meeste cadeautjes heeft gegeven. Deze speler wint deze geisha voor zich en legt een rond fiche aan zijn kant op de betreffende Geisha kaart. Als aan het eind van de ronde een speler óf 4 Geisha’s voor zich gewonnen heeft óf Geisha’s ter waarde van minimaal 11 punten voor zich gewonnen heeft, dan is het spel afgelopen. Als één speler aan één van deze winst-condities voldoet, dan is die speler de winnaar. Als beide spelers aan een winstconditie voldoen, dan wint de speler die Geisha’s ter waarde van minimaal 11 punten voor zich heeft gewonnen.

Als geen van beide spelers er in is geslaagd om voldoende Geisha’s voor zich te winnen dan wordt er nog een ronde gespeeld. De fiches die aangeven wie welke Geisha heeft gewonnen blijven alleen liggen en verschuiven aan het eind van de ronde alleen als de andere speler de Geisha voor zich heeft weten te winnen. Bij gelijkspel blijft het fiche dus gewoon liggen. Dit geeft de tweede ronde weer een hele eigen dynamiek. Als ook de tweede ronde geen winnaar oplevert dan wordt er nog een derde ronde gespeeld. Als ook in die ronde geen van de beide spelers aan een winstconditie weet te voldoen, dan wint de speler die die aan het eind van die ronde de Geisha’s met de hoogste waarden heeft veroverd (en in geval van gelijkspel is het gewoon gelijkspel).

... en de waardering
Ik ben echt diep onder de indruk van Hanamikoji. Het is ongelofelijk knap hoe ontzettend veel speelplezier je kan hebben met zo weinig regels, zo weinig spelmateriaal en zo weinig beurten. Het spel lijkt heel simpel, maar doordat je maar zo weinig keuzes maakt in een ronde moet elke klap eigenlijk raak zijn. Het komt bijna niet voor dat je een makkelijke, veilige keuze kan maken en zelfs als die keus er is moet je nog afvragen of dat is wat je wilt want misschien valt er nog meer te winnen door een gok te wagen. En dat maakt dat elke keuze tergend lastig is en dus leuk. Ik kan dan ook niet anders dan om voor dit minimale spelletje vol overtuiging de maximale score te geven.

5 pionnen
Dagmar

terug naar boven