startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Hengist
Hengist

Auteur: Uwe Rosenberg
Uitgever: Mayfair Games (2015)
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Speelduur: 20 tot 30 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: tweerpersoonsspel


Het spel ...
De boeken van Dan Brown heb ik altijd verslonden. Zodra er dus een nieuw Dan Brown boek uitkomt is dat voor mij een no brainer: dat boek gaat mee naar huis. Hetzelfde geldt sinds Patchwork en het Agricola tweepersoonsspel voor tweepersoons-spellen van Uwe Rosenberg. Als het spel dan ook nog uitkomt bij betrouwbare uitgevers (Mayfair en Look out) en er goed uit ziet, dan aarzel ik niet. En zo ging op Spiel 2015 Hengist met me mee naar huis. Ik hoorde er weinig goeds over en daardoor duurde het uiteindelijk ruim een jaar voor het eindelijk op tafel stond, maar inmiddels weet ik of mijn vertrouwen in Uwe terecht was.

Hengist is een spel dat zich afspeelt op de kusten van het vroeg Middeleeuwse Engeland. De Romeinen zijn net vertrokken en de Picten en Schotten weten niet hoe snel ze het machtsvacuüum moeten opvullen. Dat lieten de andere bewoners van het eiland zich natuurlijk niet over hun kant gaan. De aanvoerder van de Saksen stuurt zijn beste mannen op pad om het binnenland te verdedigen. Deze aanvoerder is alleen nogal een krent en betaald slecht. En tsja, als rechtgeaarde Saks weet je wat je dan te doen staat: je vult je loon aan met een plundering hier en een overval daar. In Hengist gaan twee groepen Saksen op pad om zo veel mogelijk buit binnen te slepen.

Tot mijn grote verbazing delen deze concurrenten wel een boot. Deze boot vaart langs de kust en de mannen kunnen waar ze willen in- en uitstappen. Ze staan dan op de kust. Vanaf de kust lopen paadjes naar het achterland waar de dorpen liggen die geplunderd moeten gaan worden. In deze tijd had nog niemand van Google-maps gehoord en dus is het wel een gokje welk paadje waar uitkomt en hoe waardevol de buit is die veroverd kan worden.

In de boot zitten drie groepen plunderaars van iedere spelers. In je beurt mag je met ieder van deze groepen één actie uitvoeren. Zo kan je uit de boot stappen of er juist weer in gaan zitten. Of je kan met een groep mannetjes een stukje gaan lopen. Je moet daarvoor alleen wel dezelfde combinatie van kaarten inleveren als staat afgebeeld bij het paadje waar je overheen wilt lopen. Over de paadjes naar de dorpjes ligt een kartonnen strookje. Als je over een paadje gaat lopen dan mag je op de achterkant van dit strookje kijken bij welk dorp het paadje eindigt en hoeveel buit je dus binnenhaalt.

In het spel zitten ook zwarte ontdekkers kaarten. Als je het gelukt hebt om er daar één van te trekken dan kan je die gebruiken om van te voren even te spieken hoe de paadjes lopen zodat je het meest profijtelijke pad kan kiezen (gelet op de handkaarten die je hebt). Je kan een ontdekker-kaart ook gebruiken als joker óf om een groep plunderaars die verdwenen is weer terug te halen. Iedere keer dat je namelijk een zwarte kaart gebruikt vaart de boot een stukje verder. Aan het begin van het spel liggen er drie borddelen, maar zodra de boot van het derde deel vaart wordt het eerste deel omgedraaid en als vierde deel neergelegd. Alle mannetjes (en schatten) die op dit deel stonden verdwijnen uit het spel.

Aan het eind van een beurt trekken spelers een aantal kaarten bij (2 tot en met 5, afhankelijk van waar hun plunderaars op het bord staan).

... en de waardering
Mijn vertrouwen in Uwe was helaas onterecht. Hengist voelt als een spel dat nog in ontwikkeling was. De kern van het spel moest iets worden met “combinaties kaarten afleggen om over paden te lopen” en “niet meteen zien waar de paadjes naar toe gaan”. Dat had misschien best wat kunnen worden, maar dan was er nog wel iets extra’s nodig. Nu is het vooral een groot geluks-festijn. Je moet maar net de combinaties van kaarten trekken die nodig zijn om over een paadje te lopen. Vaak valt er niet zo veel te kiezen en ga je dus maar daar naar toe waar je de kaarten voor hebt. Het heeft immers niet zo veel zin om een zeldzame zwarte kaart uit te geven aan voorkennis over de paadjes als je vervolgens toch maar één pad kan gaan. Ik had daardoor niet echt het gevoel dat ik veel invloed op mijn eindresultaat had. Ik kan me voorstellen dat kinderen van 7 a 8 jaar dat nog niet helemaal door hebben en het spel dus nog best leuk vinden (het ziet er per slot van rekening goed uit en lekker plunderen vinden ze vast ook leuk). Maar voor een spel dat niet specifiek als kinderspel in de markt is gezet, is dat niet voldoende om het een voldoende te geven. Ik snap werkelijk niet dat een succesvol auteur als Uwe Rosenberg dit spel onder zijn eigen naam om de markt heeft willen brengen. Het maakt mij in ieder geval voorzichtiger om zijn nieuwe spellen blind te kopen.

2 pionnen
Dagmar

terug naar boven