startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Innovation
Innovation

Auteur: Carl Chudyk
Uitgever: IELLO (2011)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 45 tot 60 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: kaartspel


Het spel ...
Carl Chudyk is natuurlijk vooral bekend geworden met het chaotisch-strategische kaartspel Glory to Rome. Met Innovation heeft hij opnieuw een spel afgeleverd bomvol kaarten met de meest fantastische eigenschappen, die in combinatie schandalig misbruikt kunnen worden.

In Innovation lopen de spelers tien tijdperken door, van de prehistorie tot de nabije toekomst. De spelers beginnen allemaal met een paar kaarten uit het eerste tijdperk. Op alle kaarten staat een aantal symbolen en de functie van de kaart. Tijdens je beurt mag je twee acties uitvoeren, waarbij je mag kiezen uit een kaart pakken, een kaart spelen, de functie van een kaart gebruiken of een doelkaart claimen.

Het hoogste niveau van de kaarten die je voor je hebt liggen bepaalt het tijdperk waarvan je kaarten mag pakken. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk vooruit, want kaarten uit latere tijdperken zijn beter dan eerdere. Kaarten zijn er in vijf kleuren. Per kleur heb je maar één stapel. Speel je dus een kleur die je al hebt, dan kun je de oude kaart van die kleur niet meer gebruiken en ook de symbolen tellen niet meer mee.

Het hart van het spel zijn de speciale functies. Daarmee kun je de gekste dingen doen die het spel soms totaal op zijn kop zetten. Een belangrijke functie is het scoren van kaarten in je ‘invloed’. Heb je namelijk voldoende invloed, dan mag je de doelkaart van een tijdperk claimen. Daarnaast zijn er nog vijf speciale doelkaarten, die je onder speciale (en moeilijk haalbare) voorwaarden krijgt.

De speler die als eerste een bepaald aantal doelkaarten heeft geclaimd wint het spel.

... en de waardering
Innovation is een heerlijk chaotisch spel, waarbij Glory to Rome verbleekt als een braaf gestructureerd spelletje. De speciale functies van de kaarten zijn soms zo belachelijk spelbrekend dat er van een duidelijk spelsysteem geen sprake meer is. De speciale kaarteigenschappen zijn het spel. Onder al die chaos is het gelukkig nog wel mogelijk om nog een beetje doelgericht te spelen. Dat doel is eigenlijk vrij rechttoe-rechtaan: zo snel mogelijk je invloed opbouwen om daarmee snel de doelkaarten te claimen. De speciale doelkaarten zijn zo moeilijk te verkrijgen dat je al blij mag zijn als je er eentje weet te krijgen.

Aan de ene kant is die strategie wat eenzijdig, maar zonder dat zou het spel ontaarden in totale chaos en loopt het risico om meer dan anderhalf uur te duren, wat te veel van het goede zou zijn.

Ik heb me prima vermaakt met Innovation, maar vooral door de chaos te omarmen, me niet te druk te maken over de uitkomst en vooral te genieten van leuke kaartcombinaties, zowel van mezelf als van anderen. Ergens riep het herinneringen op aan de begindagen van Magic, toen je nogal eens een compleet incompetent maar wel fantasierijk en doordacht combodeck kon tegenkomen. Neem het niet te serieus en je kunt een hoop plezier beleven aan Innovation.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven