startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Jambo
Jambo

Auteur: Rüdiger Dorn
Uitgever: White Goblin Games (2004)
Speelduur: 30 tot 45 minuten
Prijs: circa 15 euro
Soort: 2-persoons
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

De Kosmosreeks van spellen voor twee is al jaren een instituut, dat tot een groot aantal leuke tweepersoonsspellen heeft geleid. Deze spellen kenmerken zich doorgaans door eenvoudige regels, een korte speelduur en het feit dat de interactie eerder indirect dan direct is, waardoor conflicten, zowel in het spel als tussen de spelers zelf, beperkt zijn. Dit laatste is misschien een verklaring voor het succes van deze spellen onder stellen. Of misschien ligt de causaliteit andersom, en mikt Kosmos doelbewust op stellen door de mate van directe interactie beperkt te houden?

Jambo, het laatste spel in de reeks, is weer zo’n ideaal spel voor ieder stel. Er is wel wat directe interactie, maar deze is weinig destructief en vormt niet de kern van het spel (zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij Hellas, dat ik heel toevallig niet zo vaak speel). Jambo is daarentegen wel wat complexer dan veel andere spellen in de reeks, vooral door de vele teksten op de kaarten.

In Jambo zijn de spelers twee Afrikaanse handelaren die geld verdienen door goederen goedkoop in te kopen en weer met winst te verkopen. Doel is om het meeste geld te verdienen. Beide spelers beginnen met een grote marktstand, waar plaats is voor zes goederen. Verder krijg je vijf kaarten van de stapel.

Als je aan de beurt bent mag je vijf acties doen. Die besteed je aan het trekken en spelen van kaarten en het activeren van voorwerpen. Het belangrijkst zijn de goederenkaarten. Daarop staan combinaties van drie of zes goederen, en de betreffende inkoop- en verkoopprijs van deze combinatie. Doorgaans gebruik je de ene kaart om goederen in te slaan, gebruik je voorwerpen, dieren en mensen om je verzameling goederen te manipuleren, en verkoop je ze weer met een andere kaart. Geld kun je ook op andere manieren verdienen, maar het gros krijg je met het slim inzetten van de goederenkaarten.

Uiteraard heb je aan de juiste goederen altijd een gebrek, maar ook aan ruimte om ze te plaatsen. Daar helpen de kleine marktstands, die je ruimte geven voor drie extra goederen.

Het spel eindigt zodra een speler minstens zestig goudstukken heeft. De andere speler krijgt nog een ronde om hetzelfde bedrag bij elkaar te verdienen. Lukt dat, dan wint hij, in het andere geval wint de eerste speler.

... en de waardering
Jambo is een van mijn favoriete tweepersoonsspellen. Het is een spel waar je aan de ene kant heerlijk bezig bent om je eigen positie op te bouwen, maar waar je aan de andere kant ook de mogelijkheid hebt om de ander af en toe flink dwars te zitten. Hier ga je als je de kaarten eenmaal een beetje kent ook op anticiperen, wat weer een nieuwe dimensie aan het spel toevoegt. Door de enorme hoeveelheid aan verschillende kaarten zijn er ontzettend veel mogelijke combinaties die je de overwinning kunnen opleveren. Het spel ziet er bovendien ook nog eens heel erg mooi uit. Kortom een topper.

5 pionnen
Dagmar

Ben je op zoek naar een leuk tweepersoonsspel, dan is Jambo een aanrader. Het heeft meer diepgang dan de meeste spellen in de Kosmos-reeks, zonder direct een hersenkraker te zijn. In ieder kaartspel is een beetje geluk wel nodig, maar de kaarten in Jambo zijn zo gevarieerd en werken vaak onverwachts goed samen, dat je wel erg veel pech moet hebben wil je helemaal niets kunnen. Door de vele mogelijkheden tot combineren is Jambo een spel dat mij voorlopig niet zal vervelen. Maar ja, ik heb het nog slechts zo’n twintig keer gespeeld…

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven