startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Java
Java

Auteur: Michael Kiesling en Wolfgang Kramer
Uitgever: Ravensburger (2000)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 75 minuten
Prijs: circa 40 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Dit is het derde spel van dit auteursduo. Eerder maakten zij Tikal en Torres, die beiden vele prijzen in de wacht hebben gesleept. Java is net als Tikal weer uitgegeven onder het Ravensburger label, en lijkt qua uiterlijk en spelvorm ook het meest op deze voorganger. Ook het bord en de speelstukken lijken erg op die van Tikal. Het thema is deze keer het eiland Java, en op de voorkant prijkt nu een Indonesisch masker. Iedere speler is een Javaanse vorst die moeten proberen een zo groot mogelijk onontgonnen gebied van Midden-Java tot bloei te brengen.

Zoals bij beide vorige spellen mag je per beurt een aantal actiepunten besteden. In dit spel zijn dat er zes. Met die actiepunten kun je landtegels op het bord leggen, en zo het land ontginnen. Landtegels mogen over andere tegels worden neergelegd, maar nooit precies een andere tegel bedekken. Op deze manier gaat het bord er al snel als een echt rijstveldlandschap uitzien. Als er verschillende dorpvelden aan elkaar liggen kan voor één actiepunt een paleis gebouwd worden met de waarde van het aantal dorpsvelden. Alleen de speler die een speelfiguur op het hoogste dorpniveau heeft staan mag dit doen. Die krijgt de helft van de paleiswaarde in punten. Een paleis kan ook opgewaardeerd worden als het dorp gegroeid is, maar dit mag niet in dezelfde beurt. Spelers kunnen ook een paleisfeest houden. Dit gaat met behulp van paleiskaarten. Via een bieding kan een speler alleen of gezamenlijk een feest organiseren. Hoe hoger de paleiswaarde, hoe meer punten dat opleverd. Waterfiches moeten omsloten worden om punten te kunnen geven. Over water kan niet heen gebouwd worden.

Als de laatste 3-delige landtegels worden ingezet is dat de laatste beurt van die speler. Daarna volgt direct de puntentelling voor die persoon. Daarna krijgt iedere speler nog één beurt en een puntentelling. Deze laatste ronde is erg belangrijk. Staat een figuur van jou op het hoogste niveau bij een paleis, dan ontvang je het volle aantal punten van de paleiswaarde. Staat een figuurtje van jou tweede, dan krijg je de helft. De punten worden weer bijgehouden op een waarderingsrand, en wie uiteindelijk het verst is gekomen heeft gewonnen.


echte rijstterrassen

... en de waardering

Bij Java is het erg moeilijk inschatten wat nu een goede tactiek is. Er moet veel nagedacht en geteld worden. Daardoor kunnen in het begin de potjes erg lang duren en een beetje traag worden. Het is een vrij complex spel om te leren. Maar als je het spel beter onder de knie begint te krijgen gaat dat al een stuk beter, en kan een potje zelfs maar tot een uur beperkt blijven. De complexiteit blijkt dan ook best mee te vallen. Door de vele mogelijkheden die je elke beurt hebt blijft ieder potje Java anders, en juist door de diepgang en de zeer kleine geluksfactor is het voor een echte spellengek weer een prachtig spel van het duo Kramer en Kiesling.

4 pionnen
Wendy

Wie het voor het eerst speelt, zal aan dit 'spel voor strategen' een zware dobber hebben. De mogelijkheden om je actiepunten te besteden zijn zo divers, dat het iedere keer weer een hele puzzel is om de beste manier te achterhalen. Zelf houd ik wel van dat soort puzzeltjes, maar dat geldt niet voor iedereen. Als je Tikal om die reden te traag vindt, kun je Java beter laten staan. Voor de liefhebbers van Tikal en Torres is Java echter verplichte kost.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven