Kahuna
Kahuna

Auteur: Günter Cornett
Uitgever: Kosmos (1998)
Prijs: circa 20 euro
Soort: 2-persoons

Kahuna is een tactisch legspel, uitgebracht in de serie spellen voor twee personen van Kosmos. Het is dus mooi uitgevoerd, en het is een slimme zet geweest van 999 Games om het in Nederland uit te brengen. Voor relatief weinig geld heb je een compact doosje met behoorlijk wat speelmateriaal, wat ons zuinige Nederlanders toch aan moet spreken. Nu eens kijken of het ook de moeite waard is om te spelen.

Onderdeel van het speelmateriaal is een speelbord, wat vrij ongebruikelijk is in deze serie. Verder heeft alleen Rosenkönig dat, de andere spellen zijn voornamelijk gebaseerd op kaarten. Ook in Kahuna ontbreken de kaarten niet. Op de kaarten staat de naam van een eiland op het bord, met Teletubbie-achtige klanken als Iffi, Lale en Faaa. Daarmee mag je een verbinding maken tussen dat eiland en een aangrenzend eiland. Heb je de meerderheid verworven van de verbindingen die naar (of van) een eiland leiden, dan mag je alle verbindingen, die je tegenstander naar dat eiland heeft, verwijderen en er een Kahunasteen in jouw kleur plaatsen. Daarna trek je een nieuwe kaart, waarbij je mag kiezen tussen de bovenste van een dichte stapel, of een van de drie kaarten die open naast het bord liggen. Kies je voor de laatste optie, dan wordt het aantal weer aangevuld tot drie.

Als alle kaarten van de dichte stapel op zijn, en er ook geen open kaarten meer zijn, dan wordt er geteld. Degene met de meeste Kahunastenen krijgt punten, de andere niet. In geval van gelijk spel krijgt niemand punten. Dit gebeurt drie keer; de winnaar van de eerste ronde krijgt een punt, win je de tweede ronde dan krijg je twee punten en bij de laatste telling krijgt de winnaar een aantal punten gelijk aan het verschil in het aantal Kahunastenen. Wie gecombineerd over de drie ronden de meeste punten heeft, wint het spel.

kahuna
bruggen en atollen

Kahuna is in wezen een abstract spelletje met een lieflijk sausje erover. Niet iedereen houdt van dit soort spellen, maar ik wel. Het spel speelt lekker vlot weg en daarom kan je makkelijk een aantal potjes na elkaar spelen.

3 pionnen

Weer een leuk tweepersoonsspel uit de Kosmos serie. Kahuna heeft een behoorlijke portie tactiek, ziet er leuk uit, en is makkelijk mee te nemen. Een ideaal reisspel.

3 pionnen
Wendy

De mix tussen toeval en tactiek in Kahuna is subtiel. Je moet soms goed nadenken over wat de juiste keuze is, maar meestal zijn er maar enkele speelbare opties. Omdat je altijd maar moet afwachten welke kaarten je trekt, blijft het erg luchtig. Jammer voor een spel dat claimt tactisch en strategisch te zijn. Maar til er niet te zwaar aan, want Kahuna is een zeer aardig spelletje.

3 pionnen