startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Ruimteschepen van Catan
Ruimteschepen van Catan

Auteur: Klaus Teuber
Uitgever: Kosmos (2001)
Aantal spelers: 2
Prijs: circa 20 euro
Soort: 2-persoons
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Drie jaar nadat het Duitse origineel is uitgekomen, lost 999 Games eindelijk de belofte in om de tweepersoonsversie can de ruimtevariant van Catan uit te brengen. Het was het wachten waard, want het is een leuk spel voor Catanfans, en de Nederlandse doos ziet er ook nog eens een stuk beter uit dan de Duitse. Eerder verscheen er al wel een CD-Rom versie van dit spel.

Zoals verwacht mag worden, is de basis van het spel gelijk gebleven: verzamel grondstoffen, waarmee je dingen kunt bouwen om zo punten te scoren. Maar verder introduceert het spel vele nieuwe elementen, waarbij het memory-gehalte van het Kolonisten kaartspel wat meer benadrukt wordt.

Beide spelers hebben een moederschip, waarmee ze door de ruimte vliegen. Daarbij kunnen ze kleine schepen op pad sturen om kolonies of handelsposten te stichten. Ze kunnen ook in aanraking komen met de gevreesde ruimtepiraten of een buitenaards volk. Het schip is al voorzien van een basisuitrusting; daarnaast krijgen beide spelers een startkolonie.

Een beurt bestaat uit drie fasen: voor grondstoffen dobbelen, de ruimte verkennen, en handelen en bouwen. Nieuw bij het dobbelen is dat elke speler maar voor maximaal één kolonie grondstoffen kan innen. Daarnaast bepaalt de dobbelsteen ook hoe ver je mag vliegen, waarbij aandrijvingen je reikwijdte verhogen.

In de vliegfase kan een speler één van de vier ruimtesectoren verkennen. Dit zijn stapeltjes met tien kaarten, die door de tegenstander één voor één worden omgedraaid, net zolang tot de speler niet verder kan vliegen, zijn acties heeft opgebruikt of door piraten wordt tegengehouden.

Een speler mag van twee van de kaarten de bijbehorende actie uitvoeren. Dit kan het stichten van een kolonie of handelspost zijn, het kopen of verkopen van grondstoffen, of het vervullen van een opdracht voor één van de buitenaardse volkeren.

In de laatste fase is het tijd om te handelen. Handel vindt in De Ruimteschepen plaats met astro’s; grondstoffen ruilen met de bank is niet toegestaan. Je begint met 25 stuks, maar die zijn al snel op. Omdat je maar beperkt grondstoffen krijgt door je kolonies, zul je ze bij moeten kopen. Overvloedige grondstoffen kun je verkopen om weer aan nieuwe te komen.

Ook kun je in deze fase je moederschip uitbreiden met extra’s, waaronder boordkanonnen, aandrijvingen of centra. Deze centra geven je extra mogelijkheden, die vaak erg nuttig zijn. Van deze centra zijn ook betere versies beschikbaar, die bovendien een punt waard zijn. Zoals altijd zijn deze punten het doel van het spel: wie er als eerste tien heeft, heeft gewonnen.

... en de waardering

Ik zal er geen geheim van maken dat ik tot nu toe alle spellen in de Catan-reeks erg heb kunnen waarderen. Het concept is inmiddels bijna drooggemolken, maar ook De Ruimteschepen van Catan vind ik weer zeer de moeite waard. Het concept van de astro’s is goed bedacht, en het verkennen van de stapels kaarten kun je echt zien als het verkennen van een stuk ruimte dat je soms maar gedeeltelijk kent. Natuurlijk zorgen de dobbelstenen en kaarten voor een zekere geluksfactor, maar de kern van het spel draait toch om het onthouden waar zich welke kaarten bevinden, en vooral het slim omgaan met je astro’s. Een speler die er voor zorgt altijd ruim in de astro’s te zitten, wat behoorlijk wat strategie vereist, zal meestal aan het langste eind trekken. Het spel heeft minder variatie dan het Kolonisten-kaartspel, maar er zit daarentegen wat meer interactie in. Wat mij betreft is het duidelijk: voor iedere Catan-fan en liefhebber van tweepersoonsspellen is dit een echte aanrader.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven