startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Machi Koro
Machi Koro

Auteur: Masao Suganama
Uitgever: White Goblin Games (2014)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Speelduur: 20 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: dobbelspel


Het spel ...
Machi Koro is Japans voor Dobbel-stad en dat is meteen een hele kernachtige beschrijving van waar dit Japanse spelletje over gaat. In Machi Koro heb je namelijk een beetje geluk met de dobbelstenen nodig om jouw stad sneller af te bouwen dan de concurrenten.

In Machi Koro begint iedere speler met een stadje van twee gebouwen, namelijk een graanveld en een bakkerij. Vervolgens kan het spel beginnen. Aan het begin van iedere beurt wordt met een dobbelsteen gegooid. Het getal geeft aan welk gebouw geactiveerd wordt. Als er bijvoorbeeld een 1 gegooid wordt, dan krijgen alle spelers die een graanveld hebben één munt. Vervolgens mag de actieve speler zijn geld uitgeven om nieuwe gebouwen te kopen om op die manier zijn stad uit te breiden.

Er zijn verschillende soorten gebouwen. Zo zijn er gebouwen (blauwe) die geld opleveren iedere keer dat een bepaald getal gegooid wordt (ongeacht wiens beurt er is). Een andere groep gebouwen (groene) leveren alleen geld op als je zelf het gevraagde getal gooit. Rode gebouwen leveren geld op als een andere speler het juiste getal gooit (deze speler moet jou dan betalen). En voor de laatste groep gebouwen (paarse) geldt dat de andere spelers jou moeten betalen als jij het getal hebt gegooid.

Door steeds nieuwe gebouwen te kopen, krijg je steeds meer en steeds vaker inkomsten. Het doel van het spel is om als eerste vier bezienswaardigheden te bouwen (iedere speler moet dezelfde set van vier bezienswaardigheden bouwen). Iedere afgebouwde bezienswaardigheid geeft je ook een privilege (bijvoorbeeld met twee dobbelstenen mogen gooien, of een worp over mogen gooien bijvoorbeeld).

... en de waardering
Machi Koro is een simpel, toegankelijk spelletje. Doordat sommige gebouwen ook geld opleveren (of kosten) als je niet zelf het getal gooit, ben je ook actief bij het spel betrokken als het niet je eigen beurt is. De geluksfactor is door al het gedobbel best hoog, maar dat is voor een spel dat je met gemak in nog geen half uur speelt geen dealbreaker. Ik vind het spel met twee spelers wat minder goed tot zijn recht komen, dan met drie of vier spelers. Dit komt doordat de gebouwen die ook geld opleveren als andere spelers het getal gooien meestal maar lage bedragen opleveren terwijl de gebouwen die je uitsluitend met je eigen worp activeert gemiddeld meer opleveren. Dit weegt tegen elkaar op als je vaker een kans hebt om mee te liften op de worpen van anderen, maar niet als je maar met zijn tweeën bent. Hierdoor is met twee het spel voor mij wat minder gebalanceerd. Dit is een typisch een spel dat veel ruimte geeft voor uitbreidingen (nieuwe gebouwen) en die gaan er gelukkig ook komen. Verwacht geen diepgaand spel waar je slim gebouwen moet combineren (al kan dat op beperkte schaal wel), maar een lekker tussendoortje met hoge nog-een-keer factor.

In de eerste druk van de Nederlandse editie zit overigens een vertaalfout in de kaart Bedrijvencomplex. De tekst die op deze kaart had moeten staan is: Je mag één kaart met een speler naar keuze ruilen (geen # kaart) als het jouw beurt is.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven