startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Magic Maze
Magic Maze

Auteur: Kasper Lapp
Uitgever: Sit Down! (2017)
Aantal spelers: vanaf 1 tot 8
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 5 tot 15 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: bordspel


Het spel ...
Het paradoxale van coöperatieve spellen is dat juist de samenwerking soms het probleem is. Veel mensen kennen het alfaspelersyndroom: een dominante speler bedenkt de strategie en geeft de anderen aanwijzingen wat ze moeten doen. Het probleem ligt natuurlijk bij de spelers, maar het is het spel dat het mogelijk maakt.

Dit probleem kun je oplossen door de communicatie, een essentieel onderdeel, in te perken. Dat kan op subtiele wijze, zoals in Hanabi, waarin spelers hun eigen kaarten niet kennen. Magic Maze hanteert de botte bijl: communicatie is gewoon verboden. Het enige wat je mag doen is een grote rode pion voor iemand neerzetten om te laten weten dat die speler iets moet doen. Wat dat dan is moet zij of hij zelf maar bedenken.

Waar gaat het eigenlijk om in Magic Maze? Het heerlijk maffe doel van de spelers is om vier avonturiers door een doolhofachtig winkelcentrum te leiden, op zoek naar hun eigen winkel. Hebben alle avonturiers die gevonden, dan is het rennen naar de juiste uitgang, want ook in een fantasiewereld wordt stelen niet gewaardeerd.

De spelers bewegen de avonturiers (pionnen) gezamenlijk door het winkelcentrum. Sommige spelers mogen ze alleen in een bepaalde richting bewegen, een ander bedient de roltrappen en weer iemand anders breidt langzaam de doolhof uit.

Om het spannend te houden is het een race tegen de zandloper. Die mag je wel omdraaien als een pion op de juiste plek komt, maar de spelers moeten de tijd wel in de gaten houden en zorgen dat een pion tijdig die plek bereikt. Hoe tragisch als uitgerekend de speler die daar voor kan zorgen als enige niet doorheeft dat de tijd er bijna opzit. Er zijn namelijk nog drie andere pionnen die aandacht opeisen.

Magic Maze kent verschillende scenario’s, waarmee je stapje voor stapje extra regels kunt gebruiken. Maar zelfs als je alle regels van de scenario’s kent blijven ze een uitdaging.

... en de waardering
Magic Maze is een heerlijk stressspel. Door de enorme tijdsdruk duurt het nooit lang. Met een beetje pech ben je na drie minuten al af, maar ook als je een scenario succesvol afrondt bent je zelden langer dan een kwartier bezig. De beperkte communicatie met de knalrode passief-agressieve pion verhoogt de stress alleen maar. Spelers A vindt dat speler B dringend iets moet doen, maar speler C zet snel de pion weer neer bij speler A. Ontreddering bij A en B is het gevolg: met welke pion moet ik wat doen? En vergeet de tijd niet! Ik weet niet of facepalms of wijd opengesperde ogen als communicatie tellen, maar verwacht ze regelmatig langs te zien komen. Ben je die dominante spelers dus zat en houd je wel van een beetje stress, dan zou ik Magic Maze zeker eens proberen.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven