startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Odysseus
Odysseus

Auteur: Dominique Ehrhart
Uitgever: Jumbo (2001)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 6
Speelduur: 60 minuten
Prijs: circa 35 euro
Soort: bord


Het spel ...

De mythische held Odysseus is bekend om zijn vele omzwervingen. Met zijn boot liet hij zich door de wind naar vele streken waaien. In dit spel speelt de wind naast de boot van Odysseus een hoofdrol.

Op het speelbord worden verschillende schijven met zes verschillende kleuren neergelegd. Iedere speler krijgt een kaartje met zijn eigen specifieke waarde voor drie verschillende kleuren. Deze kaartjes blijven geheim, zodat niemand van elkaar weet welke schijven punten opleveren. Het is nu de bedoeling om met behulp van windkaartjes de boot van Odysseus naar een speelschijf te sturen waar jij punten voor ontvangt. De wind blaast in drie fasen. In elk van de drie fasen kan de wind de boot drie richtingen op sturen. Vanaf ieder punt op het bord gaat een geel, een rood en een groen lijntje. Waar de meeste windpunten liggen, die kant zal de boot opgeblazen worden.

Om de beurt mogen de spelers beslissen of ze passen of een windkaartje willen neerleggen. De kaartjes variëren van één tot vijf windpunten. Als alle spelers achter elkaar gepast hebben gaat de boot varen. Hij vaart dus (mits er kaartjes liggen) drie stukken. De schijf waar de boot eindigt wordt van het bord gehaald en kan punten opleveren. De speler die als eerste tien punten verzameld heeft is de winnaar.

Maar er zijn nog andere manieren dan de kaartjes om de richting van Odysseus te beïnvloeden. Iedere speler krijgt een godenkaart. Iedere god heeft zijn eigen eigenschap. Zo mag Zeus, de oppergod, altijd de nieuwe speelschijf uitzoeken en bepalen wanneer de boot gaat varen, zonder dat alle spelers gepast hebben. Hades, de god van de onderwereld, mag zijn invloedskaartjes gesloten neerleggen. De zeegod Poseidon mag bij één van de windrichtingen een kleur blokkeren. Athene kan echter één van de andere goden tegen houden. Hermes mag een aangelegde windkaart verplaatsen, en Aphrodite kan windkaartjes verdubbelen. Iedere eigenschap, behalve die van Hades, mag maar eens per ronde gebruikt worden. De goden kunnen geruild worden met behulp van sommige windkaarten, waarop de god Dyonisus staat afgebeeld.

odysseus
waar zal het schip nu belanden?

... en de waardering

Het is erg lastig in dit spel om een grote invloed op het verloop te krijgen. Heb je net een goede route uitgestippeld, wordt de eerste stap van richting veranderd en heb je voor niets kaartjes geïnvesteerd. Belangrijk is dus om medestanders voor jouw schijven te vinden. Hier zit dan ook de achilleshiel van het spel. Als jouw kleuren niet overeenkomen met de kleuren van je medespelers, dan kan je het wel vergeten. Voor het spel begint zou ik dan ook combinaties uitzoeken die een beetje op elkaar aansluiten. Maar dan nog is het erg lastig. Laat je niet te vroeg verleiden tot het uitgeven van je kaartjes. Eén kaart van een concurrent kan genoeg zijn om alles in de war te gooien. Je bent in dit spel te afhankelijk van hoe de schijven liggen, de kleuren die je tegenstanders willen, en de waarde van je invloedskaartjes en helaas te weinig van je eigen tactiek.

2 pionnen
Wendy

Het spelidee van Odysseus doet een beetje aan Robo Rally denken. Gelukkig heb je hierbij wat meer invloed, omdat je ook ziet wat de andere spelers doen. Helaas blijft die invloed beperkt, want het schip kan zo een richting opgestuurd worden zonder dat je daar iets aan kunt veranderen. Daar komt nog bij dat je een beetje geluk moet hebben dat de kleuren op jouw opdrachtkaart overeenkomen met die van anderen, anders gaat het mis. Als je van onvoorspelbare spelletjes houdt waar de wind letterlijk alle kanten op kan waaien, is Odysseus een goede keuze. Mij kan het minder bekoren, al blijft het een stuk leuker dan dat suffe RoboRally.

2 pionnen
Peter Hein

terug naar boven