startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
O, Farao
O, Farao

Auteur: Thilo Hutzler
Uitgever: Kosmos 999 Games (2004)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 4
Speelduur: 30 tot 45 minuten
Prijs: circa 10 euro
Soort: kaart
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

O, Farao is een van de nieuwe kaarspellen in kleine vierkante doosjes van 999 (onder andere ook Spy en Manga Manga ). In het spel is het de bedoeling om de piramidenbouwwedstrijd van de almachtige farao Tut-nur-so te winnen door de mooiste piramides te bouwen. Zoals een goede wedstrijd betaamd, wordt er gevochten om het beste bouwmateriaal.

De spelers moeten met kaarten met verschillende waarden (1 tot en met 9) proberen piramides te bouwen. De piramides bestaan uit verschillende lagen kaarten. Iedere laag bestaat uit kaarten met hetzelfde nummer. Ieder laag hoger, moet exact één cijfer hoger zijn en moet uit minder kaarten dan de laag eronder bestaan. Iedere beurt moet je beslissen of je je piramide gaat waarderen of dat je probeert hem nog een laagje hoger te bouwen. Een piramide levert het aantal punten op van het aantal lagen maal de som van de getallen waar de lagen uit bestaan. Hoe hoger een piramide dus is, hoe meer punten je er voor krijgt.

Aan het eind van een beurt mag je altijd je hand weer aanvullen tot 7 kaarten. Als je net niet de goede kaart hebt, mag je ook proberen te ruilen met een van de andere spelers. Wil dit niet lukken dan kan je altijd nog (als je die hebt) één van de twee speciale actiekaarten spelen: een diefkaart (probeer een blok uit de piramide van een ander te stelen) of een belastingkaart (trek een kaart uit de hand van een andere speler). En dan maar hopen dat de ander geen vetokaart (voorkom een van de andere twee acties) heeft.

Het einde van het spel komt altijd onverwacht. Nadat 10 piramides zijn gewaardeerd wordt door de trekstapel de speleinde kaart geschud. Zodra deze wordt getrokken is het spel onmiddellijk afgelopen.

... en de waardering

O, Farao is een grappig, vlot spelletje. Het is stripachtig vormgegeven met een flinke dosis humor. Iedereen is constant betrokken bij wat er gebeurt door de (dreiging van) van actiekaarten, het ruilen en het kijken welke kaarten de ander speelt en spaart. De geluksfactor is natuurlijk duidelijk aanwezig doordat je combinaties van kaarten moet trekken en dat nou eenmaal soms een beetje tegen kan zitten. Niets hoogdravends dus, maar wel een goede afsluiter voor een spellenavond.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven