Auteur: Uwe Rosenberg
Uitgever: 999 Games (2015)
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: circa 15 euro
Soort: tweepersoonsspel

Ergens in de jaren tachtig heeft mijn moeder een cursus patchwork-maken gevolgd. Ze maakte mooie kussenslopen van restjes stof. Ik had nooit verwacht dat de handwerkbevlieging van mijn moeder ooit nog eens tot thema van een spel zou worden gekozen. Maar het is toch gebeurd, op Spiel 2014 werd het door Uwe Rosenberg bedachte Patchwork uitgebracht. De introductie verliep vrij geruisloos, maar langzaamaan wint het spel aan bekendheid en populariteit.

In Patchwork beginnen de spelers met een veld van negen bij negen blokjes. Op dit veld gaan de spelers tijdens het spel een quilt maken. Wie aan het eind van het spel de mooiste quilt heeft gemaakt (met veel knopen er op en weinig gaten er in), wint het spel.

Tussen beide spelers in ligt een bordje met daarop een tijdspoor en daar om heen liggen alle patchwork-fiches met daar tussen een houten pop. In je beurt mag je uit twee dingen kiezen: handwerken of cashen. Als je gaat handwerken dan pak je één van de drie patchwork-fiches die direct voor de pop liggen en legt deze op je veldje. Je moet dan wel de kosten betalen die op het fiche staan afgebeeld (een combinatie van tijd en knopen). Als je gaat cashen dan loop je net zo veel stapjes naar voren op het tijdspoor tot je één vakje voor de andere speler staat. Je krijgt vervolgens net zo veel knopen als je stapjes hebt gezet. De speler die het verst naar achteren staat op het tijdspoor is altijd aan de beurt. Als je dus tegels kiest die weinig tijd kosten, dan kan het dus zijn dat je meerdere keren achter elkaar aan zet bent.

Op het tijdspoor ligt op een aantal plekken een patchwork-fiche van één vakje groot (heel handig om rare hoekjes op te vullen). De speler die als eerste over dit vakje heen gaat, mag het pakken en gebruiken. Verder staan er op het tijdspoor nog knopen afgebeeld. Op het moment dat je een knoop passeert, krijg je extra inkomsten (net zo veel knopen als er op dat moment op jouw quilt staan afgebeeld).

Zodra beide spelers aan het eind van het tijdspoor staan, wordt de eindscore bepaald. Voor iedere knoop die je in je voorraad hebt krijg je één punt en elk leeg vakje op je veld kost je twee strafpunten. Wie de meeste punten heeft, heeft gewonnen.

Patchwork is een verrassend leuk tweepersoonsspelletje. Het spel heeft veel pluspunten: het is snel uitgelegd, het speelt vlot weg, heeft een relatief korte speelduur (handig voor revanche-potjes) het ziet er prachtig uit én is niet duur. Tijdens het spel wordt je continu voor interessante keuzes gezet, pak je het fiche dat goed voor jou is maar waardoor je tegenstander binnen een afstand van drie van een fiche komt dat geweldig voor hem is óf pak je knopen waardoor je tegenstander een voor hem minder goed fiche moet pakken (tenzij hij ook knopen gaat pakken natuurlijk) maar jij misschien daarna twee keer aan de beurt kan zijn. Keuzes, keuzes! Patchwork is bij mij in ieder geval goed in de smaak gevallen.