startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Polterdice
Polterdice

Auteur: Spartaco Albertarelli
Uitgever: Kidult (2003)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Speelduur: 60 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: dobbel
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Polterdice is één van de drie dobbelspellen van de Italiaanse uitgever Kidult (de andere zijn Diceland en Dicerun). In Polterdice doorzoeken de spelers het kasteel van de familie McDice. De familieleden van deze clan waren dol op gokken en met name op dobbelspelletjes. Door een boosaardige vervloeking van hun aartsvijand Madame Roulette zijn ze verandert in spoken (polterdice). De spelers kunnen door het tonen van hun vaardigheden met de dobbelstenen de familieleden bevrijden uit hun gevangenschap en hun schatten veroveren. De speler die aan het eind van het spel het meeste geld heeft gewonnen, is de winnaar.

Het spelbord wordt opgebouwd uit vier setjes van vier vierkante tegels. Op iedere tegel staat een trappenhuis afgebeeld. Onderaan de trap staat een nummer en bovenaan de trap ligt een geheime kamer met daarin een aantal schatten. Naast iedere schatkamer ligt een lid van de McDice familie (er zijn binnen de familie vier gezinnen, te herkennen aan de kleding die ze dragen).

De spelers gooien om de beurt met acht gewone zeszijdige dobbelstenen. Met deze dobbelstenen, vorm je vervolgens vier paartjes van twee dobbelstenen, net als in de klassieker Can’t Stop. Vervolgens mag je dan een van poppetjes plaatsen aan het begin van een trap met dit nummer, of een poppetje een stapje verder de trap opzetten. Als een traptrede al bezet is, mag je deze overslaan en kan je dus sneller de trap op lopen. Er zijn daarnaast nog twee speciale combinaties, namelijk de dubbel 1 en de dubbel 6. Als je een dubbel 1 gooit, dan mag je deze inzetten als een joker. Met een dubbel zes mag je een van de andere spelers laten schrikken, zodat deze een stapje terug zet op de trap.

De speler die als eerst in de geheime kamer komt, bevrijdt het spook en mag als beloning het geld hebben dat in deze kamer verborgen ligt. Het spook vlucht vervolgens de kamer uit. De McDice kunnen het dobbelen echter niet laten. Beginnend met de eerste speler die het spook tegen komt op de trap daagt het spook de spelers uit om de dobbelstenen te gooien en minimaal twee éénen te gooien. Als je deze uitdaging aan neemt verlies je één zilver als het niet lukt en win je twee zilver als het wel lukt. Als je al van een ander gezinslid van het betreffend spook hebt gewonnen, krijg je zelfs drie zilverstukken (of vier als je er al twee hebt, etc). Als de eerste speler op de trap de uitdaging verliest of niet aangaat, mag de nummer twee, ect.

Het spel is afgelopen zodra drie van de vier groepen met geheime kamers ontdekt zijn.

... en de waardering

De waardering van Polterdice hangt voor mij erg af van het aantal mensen waar je het mee speelt. Met drie spelers is het een leuk spelletje met de nodige spanning. Met twee spelers is de interactie wel heel erg beperkt. En met meer dan drie spelers duurt het wel heel lang voor je weer aan de beurt bent om te gooien. Ik ga uit van de meest positieve situatie: met drie spelers is het spel drie pionnen waard. Maar zeker als je met meer spelers bent, mag je een pion van mijn waardering afhalen.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven