startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Space Hulk
Space Hulk

Auteur: Richard Halliwel
Uitgever: Games Workshop 1989/ (2009)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 12
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 90 minuten
Prijs: circa 78 euro
Soort: 2-persoons


Het spel ...

Vraag een doorsnee liefhebber van eurospellen waaraan hij of zij een hekel heeft in spellen en de kans is groot dat je dingen hoort als ‘sf-thema’, ‘dobbelstenen’, ‘oorlogsspel’ of ‘plastic’. Ziedaar de belangrijkste kenmerken van Space Hulk. En oh ja, het is nog van ’s werelds meest gehate spellenuitgever ook, Games Workshop.

Space Hulk heeft dus alles tegen, ware het niet dat spellenliefhebbers met totaal uiteenlopende smaken er lyrisch over waren. En omdat ik altijd wel nieuwsgierig ben naar eenvoudige en korte wargames met een interessant thema, was de impulsaankoop snel gemaakt. In een GW-winkel nog wel.
Space Hulk is een mix tussen eenvoudige wargames als BattleLore en dungeoncrawls als HeroQuest. Dat alles in een setting die veel wegheeft van de Alien-films. Een speler beheert de Space Marines, die een gigantisch ruimteschip betreden voor een of andere missie. De andere speler controleert de Genestealers, angstaanjagende aliens die zo uit de films lijken te komen.

Het spelverloop is vrij rechttoe-rechtaan. Iedere Space Marine heeft vier actiepunten, waarmee hij kan lopen, schieten of een speciale verdedigende positie kan innemen. Genestealers hebben zes actiepunten, maar kunnen alleen lopen en van dichtbij aanvallen. Gevechten worden beslist met dobbelstenen. Op afstand maken de Space Marines de beste kans, maar is een Genestealer eenmaal dichtbij dan zijn ze vrijwel kansloos.

Het gaat in Space Hulk daarom vooral om tactisch manoeuvreren. In een doolhof van smalle gangetjes en krappe kamers is dat nog knap lastig. Vooral voor de Space Marine-speler, die maar drie minuten voor zijn beurt heeft.

Het spel bevat twaalf scenario’s, ieder met zijn eigen overwinningsvoorwaarden. De meegeleverde scenario’s zijn gevarieerd genoeg om je een tijdlang bezig te houden, maar zelf een bedenken is nadrukkelijk een optie.

... en de waardering

Tenzij je echt niet van spellen houdt met rechtstreeks conflict, is Space Hulk een spel voor jou. Door al het andere wat je eventueel tegen zou kunnen staan kun je gemakkelijk heenkijken. Dat komt door een ander kenmerk van Space Hulk: spanning. Vooral voor de Space Marine-speler is Space Hulk een grote adrenalinetrip. Je moet complexe tactische keuzes maken onder grote tijdsdruk, terwijl tegelijkertijd de horde Genestealers alleen maar groeit.

Voor de Genestealer-speler is de tijdsdruk weliswaar afwezig, maar is het tactische spel nauwelijks minder interessant dan dat van zijn tegenstander. Ondanks het numerieke overwicht is het zelfmoord om je aliens gedachtenloos op de marines af te sturen. De Genestealers moeten de druk opvoeren, maar tegelijk geduldig zoeken naar de zwakke plek in het pantser van de marines.

Ondanks het feit dat veel van de scenario’s duidelijk in het voordeel zijn van één partij, kan de onderliggende partij met slim spel het zijn tegenstander nog razend moeilijk maken. Er wordt veel gedobbeld, maar je moet wel erg veel geluk hebben om een zwakke tactiek te compenseren.
Space Hulk heeft een voorkomen dat afhankelijk van je smaak afstoot of aantrekt. Maar in beide gevallen verschuilt zich achter dat uiterlijk een meesterlijk, sfeervol, intens, bloedstollend en tactisch prachtspel.

5 pionnen
Peter Hein

terug naar boven