Splendor

Auteur: Marc André
Uitgever: Space Cowboys (2014)
Speelduur: 20 tot 40 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: kaartspel

A diamond is niet alleen "a girl's best friend". In Splendor blijken ook mannen jacht te maken op de glimmende steentjes. En niet alleen diamanten worden begeerd, maar ook smaragden, saffieren, robijnen en onyxen.

In Splender moeten de spelers edelstenen verzamelen (afgebeeld op heerlijk in de hand liggende, zware pokerfiches) om hiermee (opdracht)kaarten met daarop mijnen, transportmiddelen en de diensten van kunstenaars te kopen. Op elke kaart die je koopt staat een edelsteen afgebeeld en een puntenaantal. De edelsteen geeft je op elke volgende aanschaf één edelsteen in die kleur korting. En de punten heb je nodig om te winnen. Hoe duurder een kaart is, hoe meer punten het spel oplevert. In je beurt mag je of edelstenen pakken (drie verschillende of twee van eenzelfde soort), een opdrachtkaart claimen of edelstenen inleveren om een opdracht uitvoeren (een openliggende of een geclaimde). Aan het begin van het spel kan je alleen nog maar de makkelijkste opdrachten uitvoeren, maar hoe verder het spel vordert, hoe meer edelstenen je op voorraad hebt, hoe zwaarder de opdrachten zijn die je kan uitvoeren.

Zodra een speler minimaal 15 punten heeft, wordt de ronde nog uitgespeeld. De speler die dan de meeste punten heeft, wint het spel.

Splendor is een spel waarvan het lastig uitleggen wát er nou zou leuk aan is. Op basis van de uitleg klinkt het nogal suf en dertien in een dozijn (edelstenen verzamelen en daarmee opdrachten uitvoeren die uit niet meer bestaan dan die edelstenen inleveren in de juiste combinatie). Maar schijn bedriegt! Je moet echt een beetje plannen voor welke opdrachten je wilt gaan uitvoeren en hoe je dat gaat doen. Pak je eerst nog een goedkope kaart die je de rest van het spel korting oplevert of ga je zo snel mogelijk voor dure opdrachten. Moet je een beurt opofferen om een mooie opdracht te reserveren of kan toch niemand anders hem uitvoeren en kan je dus rustig wachten.

Veel mensen vinden dat dit spel de Spiel des Jahres 2014 had moeten winnen in plaats van Camel Up, en dat snap ik wel. Dit is een perfect allemansspel dat zowel in de smaak zal vallen bij families als verwende veelspelers.