startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Ticket to Ride: Rails & Sails
Ticket to Ride: Rails & Sails

Auteur: Alan R. Moon
Uitgever: Days of Wonder (2016)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 90 tot 120 minuten
Prijs: circa 70 euro
Soort: bordspel


Het spel ...
Grote delen van de wereld konden al met de treintjes van Ticket to Ride bedekt worden, maar tot nu beperkte het spel zich tot het vasteland. Daar is door de komst van Ticket to Ride Rails & Sails verandering in gekomen. De titel verklapt het al: in dit spel reis je niet alleen met de trein over het land, maar gaat je reis verder met de boot over het water.

Ticket to Ride Rails & Sails bevat een dubbelzijdig bord met aan de ene kant een wereldkaart en aan de andere kant een kaart van het grote meren gebied in Amerika en Canada. Op deze beide kaarten staan met de bekende rechthoekige gekleurde vakjes aangegeven waar ruimte is voor treinen. Maar daarnaast staan er gekleurde ovale vakjes op het bord op de oceanen, zeeën en meren. Op deze plekken mogen bootjes geplaatst worden.

Het spel verloopt eigenlijk identiek aan alle andere Ticket to Ride spellen, met een paar (kleine) verschillen. Ticket to Ride is inmiddels zo bekend dat ik in deze recensie alleen in zal gaan op de verschillen ten opzichte van het standaard spel.

Het eerste verschil heeft te maken met de introductie van de bootjes. Je moet namelijk aan het begin van het spel kiezen hoeveel bootjes en hoeveel treintjes je wilt hebben. Het totaal aantal speelstukken dat je krijgt is voor iedereen hetzelfde (50 voor de Grote Meren variant en 60 voor de wereldkaart-variant), maar je mag zelf bepalen hoeveel bootjes en hoeveel treintjes je pakt. Als je in de loop van het spel ontdekt dat je een verkeerde mix hebt gekozen, dan mag je een beurt gebruiken om treintjes en bootjes om te wisselen, maar dit kost (behalve je beurt) ook nog eens 1 punt per omwisselactie.

Het tweede verschil is dat je niet alleen treinkaarten hebt, maar ook bootkaarten. Aan het begin van het spel liggen er drie van iedere soort open. Als je in je beurt openliggende kaarten pakt, dan mag je zelf weten of je de leeggevallen plek opvult met een bootkaart of met een treinkaart. Je kan dus een treinkaart pakken en een nieuwe bootkaart op de lege plek leggen. Jokers komen alleen voor in de stapel treinkaarten, maar deze mag je gelukkig ook gebruiken als bootkaart. Een groot deel van de bootkaarten bestaat uit zogenaamde dubbele-boot-kaarten. Zo’n kaart telt eigenlijk als twee gewone bootkaarten en geeft dus het recht om twee bootjes op de kaart te plaatsen. Dat schiet dus lekker op!

De derde en laatste verandering is de introductie van havens. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel drie havens. Deze mag je tijdens het spel bouwen, maar dat is wel duur. Je moet daarvoor namelijk 2 bootkaarten en 2 treinkaarten in dezelfde kleur afleggen. Deze kaarten moeten ook nog eens voorzien van een anker-symbooltje (dit symbool staat op een deel van de kaarten, waaronder op alle jokers en nooit op de dubbele bootkaarten). Geloof me, het is een uitdaging om dat bij elkaar gesprokkeld te krijgen. Maar voor niets gaat de zon op en dus doe je dit zeker niet voor niets. Aan het eind van het spel krijg je namelijk 10 punten voor elke afgemaakte routekaart die je hebt die in deze plaats begint of eindigt. Havens die je niet bouwt, leveren je bovendien 4 strafpunten op aan het eind van het spel.

En verder is het spel business as usual. De speler die aan het eind van het spel de meeste punten heeft verzameld wint dan ook het spel.

... en de waardering
Er zijn al zo veel Ticket to Ride varianten verschenen, dat ik bij elke nieuwe variant me voorneem hem niet te kopen. Maar (bijna) ieder keer ga ik toch voor de bijl. Zo ook met deze Rails & Sails variant. Dit spel is tegelijkertijd gewoon good old Ticket to Ride, maar de paar kleine veranderingen zorgen er toch voor dat het spel weer een nieuwe glans krijgt. Het spel is niet ingewikkelder dan het basisspel, maar duurt wel iets langer (ongeveer een half uurtje). Dit komt doordat je meer treintjes/bootjes hebt die gebouwd moeten worden (in het originele spel heb je er 45 tegen 50 of 60 bij Rails & Sails). Ook het bouwen van de havens kost extra tijd (met name doordat het zo lastig is om de juiste combinatie van kaarten te verzamelen). Je moet goed in de gaten houden dat je je bootjes en treintjes een beetje gebalanceerd bouwt want anders zou het zo maar kunnen zijn dat je aan het eind van het spel sterk beperkt wordt in je bouwmogelijkheden of moet je een beurt en kostbare punten opofferen om treintjes en bootjes om te wisselen.

Die hard Ticket to Ride fans, zullen deze nieuwe loot aan de Ticket to Ride boom met veel plezier spelen. De aanpassingen aan de regels zijn klein genoeg om ze snel uit ge kunnen leggen waardoor je lekker snel kan gaan spelen, maar zijn tegelijkertijd ingrijpend genoeg om het spel anders te laten zijn dan alle andere Ticket to Rides. Mensen die wat minder sterke gevoelens voor Ticket to Ride hebben, kunnen het spel rustig aan hun neus voorbij laten gaan omdat zij de verschillen te klein zullen vinden waardoor het voor hen als meer van hetzelfde zal voelen. Ik hoor tot de die hard fans groep en geef het spel daarom ongegeneerd 4 pionnen.

4 pionnen
Dagmar

terug naar boven