startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Unlock!
Unlock!

Auteur: Alice Caroll, Thomas Cauët en Cyril Demaegd
Uitgever: Space Cowboys (2017)
Aantal spelers: vanaf 1 tot 6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 tot 90 minuten
Prijs: circa 30 euro
Soort: kaartspel


Het spel ...
Escaperoom spellen zijn op dit moment hotter dan hot. Uitgevers brengen dan ook het ene na het andere escaperoom spel op de markt. Sommige van deze spellen kan je echt maar één keer spelen omdat je het spelmateriaal vernietigd tijdens het spel (zoals de Exit spellen), voor andere spellen kan je vervangende onderdelen printen (escaperoom the game van Indentity) en in nog andere spellen blijft het spelmateriaal gespaard en kan een spel keer op keer gespeeld worden. Ook voor deze spellen geldt dat je het zelf maar één keer kan spelen omdat je daarna de oplossing kent (of je moet het spel een flinke tijd wegleggen zodat je de oplossing vergeten bent). Unlock! is een spel in deze laatste categorie.

In de doos van Unlock! tref je één dun en drie dikke stapels kaarten aan. Het dunne stapeltje is een kort introductie-scenario waarin je de belangrijkste spelmechanismen leert kennen. De drie dikke stapels zijn drie verschillende scenario’s. Ik ga natuurlijk niets verklappen over deze spellen om het spelplezier van toekomstige spelers niet te verklappen. Ieder scenario begint met een kort verhaaltje waarin uitgelegd wordt op welke manier je jezelf nu weer in de nesten hebt geholpen waardoor je ergens opgesloten zit. Het doel is iedere keer hetzelfde: ontsnappen! En het liefst zo snel mogelijk.

Vervolgens staat op de introductiekaart aangegeven welke (genummerde) kaarten je uit de stapel mag pakken en opendraaien. En dan begint het echte spel. Er kan van alles op de kaarten staan, maar vaak krijg je in ieder geval kaarten met een afbeelding van de plaats waar je je bevindt en kaarten met verschillende voorwerpen. Op de kaarten staan soms ook rode en blauwe nummers. Vaak zie je niet meteen wat je met de kaarten kan of moet, maar als je beter kijkt dan zie je misschien wel ergens een nummer verstopt. Als je een nummer ziet dan mag je die kaart uit de stapel er bij pakken. Of misschien kan je wel een kaart met een blauw nummer combineren met een rood nummer (fictief voorbeeld: denk aan een stekker en een stopcontact). Je telt dan de beide nummers op en pakt de kaart met dat nummer uit de stapel. Maar vaak is het lastiger en moet je codes kraken door raadsels op te lossen. De code die je vindt moet je vervolgens controleren in de speciale Unlock-app. Als jouw oplossing klopt dan krijg je de opdracht om nieuwe kaarten te pakken die je weer een stapje verder brengen.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je vastloopt. Dat hoort er aan de ene kant gewoon bij. Des te leuker is het als je de oplossing vervolgens gewoon zelf vindt. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je echt vast komt te zitten. Als dit toch gebeurt, dan kan je in de app tips vragen die je verder helpen. En als je het dan nog niet lukt dan kan je zelfs de oplossing opvragen.

En als je dan goed je best doet, werk je je langzaamaan door de stapel kaarten heen en weet je na het kraken van de laatste code te ontsnappen. Op de app kan je dan nog zien hoe goed je het gedaan hebt (hoe lang heb je er over gedaan, hoeveel hints heb je gebruikt, etc.).

... en de waardering
Ik heb Unlock! met ontzettend veel plezier gespeeld. Ik speelde het spel samen met een vriendin en het was leuk om te merken dat we elkaar goed aanvulden. Sommige raadsels die ik heel lastig zou vinden loste zij in no time op en ik was weer goed in dingen die zij lastiger vond. En soms wisten we het even helemaal niet meer, maar hielp de app ons weer op weg. De meeste raadsels vond ik heel leuk (zelfs als we hulp nodig hadden gehad om ze op te lossen). Er waren maar twee raadsels die ze van mij weg hadden mogen laten. Maar omdat ik het spelplezier van anderen niet wil verpesten, ga ik daar verder niets over zeggen. De thema’s van de scenario’s zijn ook goed doorgevoerd in de raadsels waardoor je niet het gevoel hebt alleen maar abstracte raadsels op te lossen.

Op de doos staat dat je dit spel tot met zijn zessen aan toe kan spelen. Dat lijkt mij eerlijk gezegd een beetje overdreven. Het kan wel, maar dan heeft niet iedereen altijd wat te doen. Ik zou het spel met maximaal vier mensen willen doen. Wat ik ook positief aan dit spel vind is dat je het spel niet kapot speelt. Zelf kan je het echt maar één keer spelen (of je moet heel lang wachten danwel heel vergeetachtig zijn), maar je kan het spel gewoon doorgeven (of verkopen) aan anderen en daarmee onderscheid dit escaperoom-spel zich in positieve zin van de concurrentie.

4 pionnen
Dagmar

terug naar boven