Wizard

Uitgever: Amigo (1996)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 6
Speelduur: 30 tot 45 minuten
Prijs: circa 8 euro
Soort: kaart

Mysterieus, een zwart Amigo-doosje met vier vreemde tekens en geheimzinnige letters er op en geen auteur van dit spelletje. “Das Spiel das Sie in Rage bringt” staat er op. We zullen zien. Het spel bestaat uit vier groepen kaarten, blauwe kaarten met mensen er op, rode voor de dwergen, groen voor de elfen en geel is de kleur van de reuzen. De vier groepen hebben allen kaarten met de nummers 1 tot en met 13. Daarnaast zijn er vier narren en vier tovenaarskaarten. Tenslotte bevat het spel een mooi scoreblokje dat het 'blok van de waarheid' wordt genoemd. In de beschrijving van het spel wordt verteld dat lang geleden dit spel een trainingsspel voor tovenaars was. Er wordt dus flink geprobeerd de spelers in een bepaalde mystieke stemming te brengen.

Tijdens het lezen van de spelregels bekroop mij een ‘ik ben genaaid’ gevoel. Dit spel kende ik al: het is boerenbridge! De eerste ronde krijgen alle spelers één kaart. De tweede ronde twee kaarten, dit net zo lang tot alle kaarten op zijn. Iedere ronde moeten de spelers inschatten hoeveel slagen ze zullen halen. De troefkleur wordt bepaald door het omdraaien van de bovenste kaart van de stapel. Voor het goed raden verdien je twintig punten, en voor iedere slag tien extra. Voor iedere slag die je er echter naast zit moet je tien punten inleveren. Tot zover is het precies boerenbridge, alleen dan met mooiere kaarten, waar je trouwens alleen op de kleur en het nummer let, de rest doet er niets toe. De één is de laagste kaart, de dertien de hoogste. Maar de narren en tovenaars zorgen nog wel voor iets extra’s. Deze kaarten zijn kleurloos en mogen altijd opgegooid worden. De tovenaar is altijd de hoogste kaart en de nar altijd de laagste. Dan volgt het spannende inschatten van je kansen. Hoe verder het spel vordert, hoe moeilijker het is om het aantal slagen juist in te schatten en hoe spannender en leuker het daardoor wordt.

al zegt geen bijster origineel spel, maar wat maakt het uit, het is namelijk wel een heel erg leuk spel. Het spel is mede door de bekende elementen snel uit te leggen. Bovendien zijn er in de eerste ronde nog niet echt veel punten te winnen of verliezen zodat beginnelingen een paar rondes de tijd hebben om door te krijgen hoe het spel werkt. Hoe meer kaarten je hebt, hoe moeilijker het wordt om juist te voorspellen hoeveel slagen je haalt. Dit zorg naast spanning voor veel hilariteit. Niets leuker dan iemand die zijn slagen al heeft en uitkomt met een lage kaart, gewoon die slag te laten halen. Gewoon omdat je het kunt, heerlijk. Wizard kan mij niet vaak genoeg op tafel komen!

5 pionnen

Het is erg lastig dit spel te waarderen. Boerenbridge is een erg leuk spel en verdient zeker vier pionnen. Maar dit spel wordt uitgebracht als was het iets nieuws, en dat is het niet. Het blijft erg leuk om te spelen, en de tovenaars en narren voegen zeker iets toe, maar ik denk dat je net zo veel plezier kan beleven met een gewoon pakje kaarten, waarbij je de zwarte jokers dan als tovenaars gebruikt, en de rode als narren. Maar misschien dat het in deze spelvorm meer mensen aanspreekt. Want hoeveel mensen spelen er nu daadwerkelijk boerenbridge?

2 pionnen
Wendy