startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Yinsh
Yinsh

Auteur: Kris Burm
Uitgever: Don & Co. (2003)
Aantal spelers: 2
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: 2-persoons


Het spel ...

Zoals de exotische titel al doet vermoeden, is Yinsh onderdeel van het Gipf-project. Inmiddels al het vijfde spel in de reeks, dat verder ook nog enkele expansiesets (‘potentialen’) bevat. Auteur Kris Burm heeft over inspiratie dus niet te klagen, en over erkenning ook niet. De spellen uit de reeks zijn unaniem goed ontvangen, en hetzelfde geldt weer voor Yinsh.

Veel spellen uit de Gipf-reeks roepen gelijkenissen op met bestaande abstracte spellen (Gipf versus Abalone, Zèrtz versus dammen), en ook bij het spelen van Yinsh krijg je een déjà-vu, in dit geval met Reversi. Yinsh wordt gespeeld op een zeshoekig speelveld, waar de hoekpunten zijn weggelaten. Iedere speler start met vijf ringen, die aan het begin op het speelveld geplaatst worden. Dit speelveld bestaat uit lijnen, die elkaar onder hoeken van 60 graden raken. De ringen worden op de snijpunten geplaatst.

Als je aan de beurt bent, plaats je een schijf in een van je ringen. Deze schijven zijn aan de ene kant zwart, aan de andere kant wit. Je plaatste de schijf met de kleur van jouw ringen naar boven. Vervolgens verplaats je je ring in een recht lijn, zover als je wilt. Je mag niet over andere ringen heen springen. Als je schijven passeert, moet je stoppen op het eerste vrije snijpunt dat je tegenkomt. Alle schijven die je hebt gepasseerd, moet je omdraaien: zwart wordt wit en andersom.

De bedoeling van het plaatsen en omdraaien van de schijven is het vormen van een ononderbroken rij van vijf schijven met jouw kleur naar boven. Als je zo’n rij creëert, verwijder je de vijf schijven van het bord. Bovendien moet je een van je ringen van het bord halen. De bedoeling van het spel is om als eerste drie ringen van het bord te halen.

Het probleem is echter dat met iedere ring die je van het bord haalt, het lastiger wordt om een rij van vijf stenen in jou kleur te maken. Bij Yinsh geldt duidelijk de wet van de remmende voorsprong.

... en de waardering

Yinsh is een abstract tweepersoonsspel zoals het hoort te zijn: elegante en eenvoudige regels, aantrekkelijk speelmateriaal en erg veel diepgang. Snel te leren, maar lastig om onder de knie te krijgen. Ik ben erg enthousiast over dit spel, en dat wil wel iets zeggen gegeven mijn aversie tegen dit genre. Al na een paar keer spelen wordt duidelijk dat er verschillende strategieën mogelijk zijn om te winnen. Soms moet je zelfs je medespeler een ring cadeau doen om er op termijn zelf beter van te worden. Ondanks alle mogelijkheden is een spelletje Yinsh snel te spelen, dus er is eigenlijk altijd wel tijd voor een revanche potje. Yinsh kan ik iedereen aanraden, zowel liefhebbers van abstracte spellen als diegenen die minder met dit genre op hebben.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven