Space Alert

Geplaatst door

1-5 spelers
30 minuten
Auteur: Vlaada Chvátil
Uitgever: QWG Games (2009)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Het is je eerste echte ruimtereis. Na een korte maar intense training ben je samen met een viertal andere nieuwe astronauten op een spiksplinternieuw miljarden kostend ruimteschip van de sitting duck klasse gezet “to go where no man has gone before”. Een beetje onwennig loop je eens een rondje over het schip. Maar plotseling beginnen de alarmbellen te rinkelen… er nadert een vijandig schip! En het nadert snel! En het heeft zijn wapens al geladen! Het is tijd om alles wat je op de ruimteaccademie geleerd hebt in de praktijk te brengen.

Space Alert is een coöperatief spel dat zich afspeelt in de ruimte. De spelers moeten samenwerken om een ruimteschip te beschermen tegen aanvallen van vijandige ruimtewezens zodat het schip volautomatisch een scan kan maken van het stuk ruimte waar het zich in bevindt. De systemen op het schip hangen nauw met elkaar samen. Om te kunnen schieten moet de reactor waar het wapen op aangesloten is eerst wel geladen zijn uit de hoofdreactor en de hoofdreactor kan natuurlijk alleen de andere reactoren voeden als hij daarvoor zelf geladen is. Deze acties moeten vanzelfsprekend wel in de juiste volgorde uitgevoerd worden, want anders loopt alles in de (oer)soep.

Het bijzondere aan Space Alert is dat het spel wordt aangestuurd door een soundtrack. De soundtrack geeft aan wanneer je moet beginnen en welke aanvallers op welk moment aan de horizon verschijnen. De spelers bepalen ondertussen welke acties ze op welk moment gaan uitvoeren door het uitspelen van kaarten. Voor elke minuut dat de ruimtereis duurt kunnen ze per persoon één actie uitvoeren. De acties bestaan uit verplaatsen (naar links, naar rechts naar boven of naar beneden) of het activeren van één van de systemen aan boord (wapens, reactoren, schilden en battlebots). Een foutje is hierbij zo gemaakt (een van de crewleden schiet maar helaas is de reactor niet geladen). De soundtrack geeft af en toe ook aan dat het communicatiesysteem tijdelijk niet meer functioneert . In deze periode mogen de spelers niet met elkaar overleggen. Soms krijg je ook nieuwe kaarten (incoming data) of mag je kaarten ruilen met je medespelers (data transfer).

Op het moment dat het schip geraakt wordt door vijandige aliens, loopt het schip schade op waardoor systemen minder effectief gaan functioneren (wapens schieten minder sterk, schilden kunnen minder klappen opvangen, de capaciteit van de reactor neemt af, de lift doet het niet meer). Als het schip teveel schade oploopt, kan het helaas niet meer terug vliegen naar de basis en is de crew gedoemd om stuurloos door de ruimte te blijven zweven.

… en de waardering

Pfff, waar moet ik beginnen met mijn uitleg waarom ik Space Alert ontzettend leuk vind. In veel coöperatieve spellen staat de spelbeleving sterk op de voorgrond, maar Space Alert doet er op dit gebied nog een stapje bovenop. Door de tijdsdruk en prettige chaos die de soundtrack veroorzaakt wordt je in no time in het spel gezogen. Er is geen tijd voor sturing van een dominante speler (een kwaal waar sommige andere coöperatieve spellen wel last van hebben) en ook geen tijd voor lange discussies over wie wat gaat doen. Je moet het tempo er goed inhouden, een verkeerde beslissing is nog altijd beter dan geen beslissing en zou bovendien zo maar heel goed uit kunnen pakken.

Wat ik verder geniaal aan dit spel vindt is dat de spelregels heel verhalend zijn opgeschreven. Vlaada Chvátil deed dit ook al bij Galaxy Trucker en ik hoop dat hij dit ook bij zijn nieuwe spellen blijft doen. Het is daardoor wat meer werk om de regels te lezen (meer bladzijden tekst), maar de regels blijven wel beter hangen omdat ze zijn ingebed in een humoristisch verhaal. Het spel is bovendien zo opgezet dat je kan beginnen met de trainingssessies op de ruimteaccademie. Hierdoor hoef je niet in één keer alle regels te onthouden, maar breek je ze op in een paar stappen.

Space Alert kan je wellicht het beste omschrijven als het huwelijk tussen een rollenspel en een coöperatief spel. Hier zal niet iedereen van houden, maar als je van dit genre houdt, dan zal je niet snel genoeg krijgen van dit spel. De ruimte is gelukkig oneindig groot en een goed op elkaar in gespeelde crew zal daarom uren spelplezier beleven aan deze topper.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *