Tzolk’in

Geplaatst door

TIP
2-4 spelers
90-120 minuten
Auteur: Daniele Tascini en Simone Luciani
Uitgever: The Gamemaster (2012)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 13 Gemiddelde: 4.4]

Het spel …

De Maya’s voorspelden dat de wereld zou ophouden te bestaan op 21 december 2012. Deze voorspelling bleek niet juist te zijn, maar ja, in zomer 2014 is het heel wat makkelijker om dat met zekerheid te zeggen dan dat dat in zomer 2012 was. Hetzelfde geldt voor het succes van het spel Tzolk’in. In zomer 2012 moesten de auteurs nog maar afwachten of het aan zou slaan. Maar nu, in zomer 2014, weten we dat dit spel over de kalender van de Maya’s een daverend succes is geworden.

In Tzolk’in staat de kalender van de Maya’s letterlijk centraal Het is namelijk het centrale onderdeel op het spelbord. Het is een groot tandwiel, waar vijf kleinere tandwielen in grijpen. Iedere keer als de tijd een stapje verder doet, wordt er aan het centrale tandwiel gedraaid en daardoor draaien de kleinere raderen ook een stapje verder.

Het spel zelf is een klassieke werkverschaffer. De spelers starten met drie kleine Maya’tjes (speelfiguren) die op tandwielen geplaatst mogen worden (gedurende het spel kan je tot maximaal 6 speelfiguren uitbreiden). Om de tandwielen heen staan symbolen voor de verschillende acties. Hoe langer je een speelfiguur laat staan , hoe langer hij mee draait op zijn tandwiel en hoe aantrekkelijker de actie wordt waar hij voor komt te staan. Als een speler er voor kiest om zijn speelfiguur weer terug te pakken, dan voert hij de actie uit waar de speelfiguur voor stond.

In je beurt mag je speelfiguren plaatsen óf ze terugpakken. Passen is niet toegestaan. Het is daardoor best lastig om een speelfiguur op een hoge positie op een tandwiel te krijgen. Het plaatsen van speelfiguren is niet (altijd) gratis. De eerste pop is nog gratis, maar daarna moet er mais betaald worden om extra poppen te plaatsen. Je moet verplicht op het laagste plekje waar nog niemand staat plaatsen. Het allerlaagste plekje is gratis, voor alle hogere posities moet je graan betalen. En alsof het niet moeilijk genoeg is om hiervoor genoeg graan te verzamelen, eten de Maya’s ook nog vier keer in het spel twee mais per persoon.

Er zijn veel verschillende manieren om punten te scoren in het spel en vaak is het nodig om daarvoor acties op verschillende tandwielen te combineren (eerst grondstoffen verzamelen en dan de actie gebouw bouwen kiezen of eerst een kristallen schedel verzamelen om die vervolgens elders in te leveren voor punten). Daarnaast zijn er ook nog de goden die behaagd dienen te worden. In een hoek van het speelbord staan drie tempels en via verschillende acties kan je die langzaamaan beklimmen. Op vier momenten in het spel krijg je daar punten of grondstoffen voor terug.

Zodra het centrale tandwiel een complete rondje heeft gedraaid, is het spel afgelopen. De speler met de meeste punten wint en mag zich koning van de Maya’s noemen.

… en de waardering

Tzolk’in is een heel pittig spel. Alleen echte hardcore spellenliefhebbers zouden hier aan moeten beginnen, maar voor die groep heeft het dan ook veel te bieden. De eerste keer dat ik het spel speelde was me volkomen onduidelijk wat er van me verwacht werd. Er waren zo veel mogelijke acties en ik zag de samenhang tussen die acties niet meteen. Na een paar keer spelen gaat dit wel beter, maar ik blijf het een complex spel vinden met al zijn verschillende icoontjes voor al die verschillende acties die op verschillende manieren in elkaar grijpen. Het helpt hierbij niet dat het spel tamelijk abstract is, het thema geeft je geen houvast om een goede strategie te vinden. Tzolk’in heeft daardoor dan ook een hele hoge instap, het is geen spel dat je even snel op tafel legt, uit kan leggen en lekker kan gaan spelen. Maar dat is tegelijkertijd de charme van het spel. Er zijn verschillende strategieën mogelijk en het is een leuke uitdaging om die zelf te ontdekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *