startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Acquire
Acquire

Auteur: Sid Jackson
Uitgever: Avalon Hill (1962)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 6
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 90 minuten
Prijs: circa 35 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Een bordspel dat meer dan veertig jaar oud is en nog steeds veel gespeeld wordt mag met recht een klassieker genoemd worden. Acquire, het legendarische aandelenspel van Sid Sackson valt dit recht volledig toe. Waar de meeste klassieke bordspellen toch meer kinder- of familieaangelegenheden zijn (Monopoly, Mens-erger-je-niet, enz.) is Acquire een van de weinige bordspellen voor een wat volwassener publiek.

In Acquire bouwen de spelers op een gerasterd bord bedrijven op (oorspronkelijk hotelketens), waar ze vervolgens aandelen in verwerven. Wel aardig is dat één bedrijf uit eerbetoon is vernoemd naar de auteur (met als passend logo twee dobbelstenen).

Een beurt van een speler bestaat uit drie delen: eerst plaats je een plastic tegel op het bord, vervolgens mag je maximaal drie aandelen kopen en ten slotte trek je een nieuwe tegel. Deze tegels zijn genummerd en moeten op het corresponderende vakje geplaatst worden.

Door het plaatsen van tegels ontstaan en groeien de bedrijven, maar het interessantst is als ze fuseren. Dit gebeurt als een tegel twee of meer bedrijven met elkaar verbindt. Het grootste bedrijf (meeste tegels) slokt dan de andere(n) op. De twee spelers die in een overgenomen bedrijf de meeste aandelen hebben krijgen dividend uitgekeerd. Alle aandeelhouders in een overgenomen bedrijf kunnen vervolgens kiezen wat ze met hun aandelen doen: verkopen, aanhouden of ruilen tegen aandelen van het grotere bedrijf in een verhouding van twee tegen een.

Tijdens het spel ontstaan er bedrijven, groeien ze, fuseren ze en ontstaan ze weer opnieuw. Als een bedrijf uit elf of meer tegels bestaat is het ‘veilig’ en kan het niet meer overgenomen worden.

Het spel eindigt als alle bedrijven op het bord veilig zijn of één bedrijf uit meer dan veertig tegels bestaat. Vervolgens krijgen bij ieder bedrijf de twee spelers die de meeste aandelen hebben een forse bonus. Alle aandeelhouders krijgen voor elk aandeel een bedrag uitgekeerd. Hoe groter een bedrijf, des te waardevoller de aandelen zijn. Het is dus van belang om van veilige bedrijven zo veel mogelijk aandelen zien te verwerven. De speler met het meeste geld wint.

... en de waardering

Acquire is meer dan veertig jaar oud en nauwelijks gedateerd te noemen, al was het maar omdat het vele spellen erna beïnvloed heeft; deze invloed is duidelijk te zien in spellen als Union Pacific en Stephensons Rocket.

Acquire kent een geluksfactor in de tegels die je trekt, maar dat kun je ruimschoots compenseren met slim spel. Het belangrijkste is om te anticiperen op welke bedrijven overgenomen gaan worden en welke zullen uitgroeien tot de grote jongens. Aandelen in overgenomen bedrijven zijn belangrijk om tijdens het spel de broodnodige inkomsten te genereren (je startkapitaal is zo op). Aandelen in de grote jongens zijn juist belangrijk voor het einde van het spel, want de bonussen voor de twee grootaandeelhouders zijn niet misselijk.

Dit anticiperen, de keuze welke aandelen wanneer te kopen en de onzekerheid of je nodige tegels zult trekken maakt dat Acquire veel spanning kent. Kortom, Acquire is een echte klassieker waarvan ik blij ben dat ik ‘m in mijn kast heb staan.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven