Agricola: all creatures big and small - more buildings big and small

Auteur: Uwe Rosenberg
Uitgever: Z-man Games (2012)
Aantal spelers: 2
Prijs: circa 10 euro
Soort: tweepersoons

Agricola: all creatures big and small is mijn favoriete spel van 2012. Het is light-versie van Agricola waarbij een aantal ontwikkelingsmogelijkheden (gezin, groenten, graan) zijn weggelaten zonder dat dit ten koste is gegaan van het speelplezier. Ik heb dan ook geen moment getwijfeld toen op Spiel de uitbreiding werd gepresenteerd, die wilde ik wel hebben.

In de uitbreiding zitten 27 nieuwe gebouwen, een extra stal en een extra perceel grond. De stal, en het perceeltje grond voeg je toe aan de voorraad van het basisspel. Van de 27 gebouwen trek je er ieder spel vier die bij de bijzondere gebouwen uit het basisspel worden gelegd.

Ieder gebouw heeft een bijzondere eigenschap. Je mag bijvoorbeeld op lege erfvelden dieren laten staan, iets leuks extra kopen tijdens de oogstfase (een voedertrog), extra punten scoren voor aangrenzende gebouwen of extra grondstoffen of dieren pakken (gratis). Ieder gebouw levert je iets leuks op.

De uitbreiding is een welkome aanvulling op het van zichzelf al zo leuke tweepersoonsspelletje. Hoe leuk ik het basisspel ook vind, er zit weinig variatie in doordat je telkens met exact dezelfde opstelling speelt. Door de extra gebouwen, moet je iedere keer toch even nadenken of je die gebouwen gaat proberen te kopen en op welke manier je er het maximale voordeel uit kan halen. Het is maar een kleine toevoeging aan het spel, maar zorgt er voor dat het spel nog langer leuk blijft. Liefhebbers van Agricola: all creatures big and small kan ik deze uitbreiding dan ook van harte aanbevelen. Vond je dit spel ├╝berhaupt al niet leuk (ik kan me niet voorstellen dat die mensen er zijn), dan zal deze uitbreiding daar niets aan veranderen.