startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Agricola - De Veenboeren
Agricola - De Veenboeren

Auteur: Uwe Rosenberg
Uitgever: 999 Games (2009)
Aantal spelers: vanaf 1 tot 5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 60 tot 150 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: uitbreiding


Het spel ...

Na het overdonderende succes van Agricola is het geen verbazing dat het uitbreidingenpad is ingeslagen. Er zijn natuurlijk al een flink aantal kleine uitbreidingen (extra setjes kleine investeringen en ambachten) op de markt en je kunt ook flink veel geld uitgeven aan het opleuken van het basisspel (extra kleuren fiches, stickers, speciale grondstoffen-, graan- en groentefiches, thematische speelborden). Recent is de eerste grote uitbreiding op de markt gebracht: De Veenboeren.

De Veenboeren voegt een aantal nieuwe elementen aan het spel toe. De belangrijkste is allereerst de behoefte van de bewoners om het 's winters een beetje warm te hebben en daarnaast de toevoeging van een extra diersoort (het paard). Tijdens iedere oogstfase moet je nu niet alleen genoeg voedsel hebben, maar ook genoeg brandstof (turf of hout) om je boerderij warm te stoken. Houten hutten zijn nogal tochtig en verbruiken daardoor de meeste brandstof, een lemen boerderij scheelt al een hoop en bij een stenen stulpje ontsnapt er nog nauwelijks warmte via de kieren. Dit scheelt een hoop stookkosten! Als je gezin er in de winter niet lekker warm bij zit, worden ze ziek en moeten ze naar het ziekenhuis. Je bent ze dan de volgende beurt kwijt (ze komen niet werken), maar ze worden al wel gedeeltelijk gevoed (één voedselfiche) door het verplegend personeel voor gezond en wel naar huis worden gestuurd.

Aan turf (brandwaren) kom je door middel van nieuwe actiekaarten en het benutten van de natuurlijke hulpbronnen op je boerenerf. In het basisspel was de grond al keurig bouwrijp gemaakt, bij de Veenboeren is dit niet geval. Er liggen nog plakaten turf op je land en er staan flink wat bomen. Deze kun je benutten door middel van speciale actiekaarten. Deze kaarten worden tussen de spelers gelegd. Op iedere kaart staan verschillende acties aangegeven. In plaats van het claimen van een actie door het plaatsen van een gezinslid, mag je nu ook één van deze kaarten pakken en één van de daaropstaande acties uitvoeren. Je kan bijvoorbeeld een stukje bos om gaan hakken en dan levert je dat een bebouwbaar stukje grond én twee hout op. Als de actie net voor je neus wordt weggesnaaid mag je hem overnemen door twee voedselwarenfiches in te leveren. Je moet alleen opletten dat je alleen mag claimen zolang je nog niet al je gezinsleden hebt ingezet.

Paarden komen ook door middel van deze nieuwe actiekaarten in het spel. Ze kosten een voedselwarenfiche, maar dan heb je ook een echte goudmijn in huis. Paarden leveren aan het eind van het spel namelijk één punt per paard op en er is geen maximum aan het aantal paarden dat je mag hebben. Paarden kan je natuurlijk ook verworsten, maar dan wel met één van de nieuwe grote investeringenkaartjes.

In het spel zitten verder nog setjes met nieuwe kleine investeringen en nieuwe ambachten.

... en de waardering

De Veenboeren is meer van hetzelfde, maar aangezien Agricola erg leuk is, is meer van hetzelfde ook leuk. De basis van het spel blijft hetzelfde, er komen gewoon wat extra elementjes bij. Het spel duurt hierdoor wel wat langer (iedere speler heeft per ronde gemiddeld één actie extra, inclusief de denktijd die daar bij hoort). De extra mogelijkheden zorgen ook voor extra keuzestress. Vooral de stookverplichting is soms erg lastig te vervullen en maakt dat je soms echt eerst daar aandacht aan moet besteden, hoe graag je ook liever iets anders zou willen (paarden pakken bijvoorbeeld). De liefhebber van Agricola kan hier dus geen buil aan vallen. Ik ben erg benieuwd of dit de laatste uitbreiding is of dat er nog kippen, konijnen, sla, aardappels en andere soorten groenten bij gaan komen.


4 pionnen
Dagmar

terug naar boven