startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Anno 1701
Anno 1701

Auteur: Klaus Teuber
Uitgever: Kosmos (2007)
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 tot 60 minuten
Prijs: circa 15 euro
Soort: 2-persoons


Het spel ...

Het leukste spel uit de Catanfamilie vind ik waarschijnlijk nog steeds het kaartspel voor twee personen. Ook de opvolger, Ruimteschepen van Catan, speel ik altijd met veel plezier. Toen ik over Anno 1701 las dat het gebaseerd was op het spelsysteem van het Kolonisten kaartspel was ik dus erg benieuwd en leek het me iets dat ik blind aan kon schaffen.

De overeenkomsten tussen beide spellen zijn direct duidelijk. Beide spelers beschikken over een ‘rijk’ met aantal landschappen, die op dezelfde manier worden uitgelegd als bij het Kolonisten kaartspel. Met een dobbelsteenworp bepaal je welke landschappen grondstoffen opleveren, die je vervolgens op de kaarten bijhoudt door ze een kwartslag te draaien.

Het grote verschil zit in de manier waarop je punten verdient. In het Kolonisten kaartspel verdien je de punten door je rijk uit te breiden met dorpen en steden en winstgevende gebouwen in je steden te bouwen. In Anno 1701 kun je je rijk niet uitbreiden en de gebouwen leveren je wel extra grondstoffen of andere mogelijkheden op, maar geen punten. Punten verdien je door de vier pioniers waarmee je start op te waarderen, tot uiteindelijk het niveau van koopman. Een pionier is nog nul punten waard, een koopman drie.

Voor het opwaarderen heb je de zogenaamde luxe goederen nodig: rum en tabak. Die kun je alleen verkrijgen door te gaan varen, waarbij je hoopt vreemde volkeren te ontmoeten die je die goederen willen verkopen. Luxegoederen kosten goud, dat je op verschillende manieren kunt verdienen: door te varen, via sommige gebouwen, dobbelsteenworpen en het ruilen van overtollige grondstoffen.
Het varen gaat op een manier die we kennen uit Ruimteschepen. Hoe sneller je schip, des te verder je kunt varen en des te meer kaarten je te zien krijgt. De kans op extra inkomsten en luxegoederen neemt daarbij toe. Net als in Ruimteschepen heb je wel voldoende kanonnen nodig om lastige piraten van het lijf te houden.

Het spel eindigt zodra iemand zeven punten heeft of twee kooplieden in zijn rijk heeft. Deze speler wint het spel.

... en de waardering

Anno 1701 kent duidelijk spelmechanismen uit de vorige tweepersoonsspellen van de Catanfamilie, met daaraan toegevoegd ideeën uit het computerspel Anno 1701 en wat nieuwe elementen. Ondanks dat ik een groot liefhebber ben van de eerste twee spellen, ben ik erg door Anno 1701 teleurgesteld. De reden waarom ik het Kolonisten kaartspel zo goed vind, is dat er zoveel verschillende manieren zijn om punten te verdienen. Allerlei kaarten combineren op ingenieuze wijze met elkaar, zodat ieder potje anders verloopt.

Deze diversiteit mis ik volledig in Anno 1701. In feite telt er maar een ding en dat zijn de luxegoederen. Er is maar een manier om daar aan te komen en dat is door veel geld te bezitten. Beide spelers zullen dus hetzelfde pad bewandelen om geld te verdienen en dit zo snel mogelijk in rum en tabak en vervolgens in punten om te zetten. De verschillende gebouwen, actiekaarten en dobbelsteenworpen zorgen wel voor een beetje variatie, maar niet zoveel dat er wezenlijk andere manieren zijn om het spel te winnen.

Dit geeft Anno 1701 een erg voorspelbaar en daarmee eendimensionaal verloop. Het spel kent nog wel een aardige opbouw en is daarom ook weer geen grote straf om te spelen, maar als puntje bij paaltje komt kan ik maar een kwalificatie bedenken: saai.


2 pionnen
Peter Hein

terug naar boven