startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Asara
Asara

Auteur: Wolfgang Kramer en Michael Kiesling
Uitgever: Ravensburger (2010)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 60 minuten
Prijs: circa 35 euro
Soort: bord


Het spel ...
Het duo Kramer & Kiesling is bij liefhebbers vooral populair om pittige spellen als Tikal, Torres en Maharadja. De laatste jaren hebben ze zich wat meer toegelegd op minder complexe spellen, waarvan Asara de meest recente is.

Asara is ‘het land van de duizend torens’ en de speler proberen het meeste prestige verzamelen door het bouwen van zo veel en zo hoog mogelijk fraaie torens in verschillende ontwerpen. Het spel wordt in vier rondes gespeeld, waarin spelers telkens kaarten spelen bij actievelden om deze uit te mogen voeren. Bij het gros van die actievelden kun je onderdelen van de te bouwen torens verkrijgen: grondverdiepingen, tussenetages (met of zonder raam) en spitsen. De onderdelen kosten geld, afhankelijk van de kleur van de toren. Heb je te weinig geld, dan moet je eerst een actie besteden aan het nemen van extra asari.

Op het centrale actieveld heb je de mogelijkheid om een tot zeven onderdelen te bouwen. Nieuwe torens moeten altijd een grondverdieping en spits bevatten. Bestaande torens kun je eindeloos uitbreiden door het invoegen van extra tussenverdiepingen. Meesterbouwers waren het in Asara.

Dit klinkt allemaal vrij eenvoudig, maar er is een adder onder het gras. Bij ieder actieveld moeten alle gespeelde kaarten namelijk dezelfde kleur hebben. De speler die als eerste een actie kiest kan daar iedere kaart neerleggen. Ieder volgende keer dat deze actie in dezelfde ronde gekozen wordt, kan dit alleen met dezelfde kleur kaart. Heb je die kleur niet, dan mag je ook twee willekeurige kaarten spelen, maar dit kost je natuurlijk wel actiemogelijkheden.

Een ronde eindigt als niemand nog kaarten heeft om te spelen. Iedereen krijgt een punten voor zijn gebouwde torens en een volgende ronde begint. Na de vierde ronde worden er nog punten uitgedeeld aan wie in totaal en per kleur de hoogste toren heeft en voor de speler met de meeste torens. De speler met de meeste punten wint.

... en de waardering
Asara is door veel liefhebbers al afgedaan als een aardig familiespelletje, maar het spel heeft meer pit dan dat. Je moet je acties zorgvuldig plannen en goed uitkijken dat je voldoende kaarten overhoudt om te doen wat je wilt. Soms betekent dat dat je een actie eerder moet uitvoeren dan je wilt, omdat je niet het risico wilt lopen dat iemand daar een kleur speelt die je niet hebt. Ook moet je rekening houden met de beperkte beschikbaarheid van acties. Als je nu niet dat geldt neemt, kan het misschien nooit wel meer.

Bij elkaar heeft Asara genoeg zaken om over na te denken en te beslissen dat het voor de verwende veelspeler meer dan genoeg te bieden heeft. Met twee spelers is het wat te vrij, met meer is de concurrentie scherp genoeg om de nodige spanning en slimme zetten mogelijk te maken. Asara zal hier nog vaak met plezier gespeeld worden.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven