startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Atta Ants
Atta Ants

Auteur: Richard de Rijk
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 13 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Het thema van Atta Ants en de verpakking zijn een contradictio in terminis. Atta Ants zijn namelijk mieren die in grote groepen leven en nesten maken van enkele kubieke meters groot. Het spelletje zit echter in een klein, doorzichtig, plastic doosje. Dit doosje zit dan wel weer boordevol spelmateriaal. Verpakte lucht bevat het spel dan ook niet, maar hoe zit het met gebakken lucht?

In het spel sta je aan het hoofd van een familie attamieren. Door het verzamelen van blaadjes, kom je aan voedsel om nieuwe miertjes op de wereld te zetten. Maar pas op voor spinnen, want die eten jouw miertjes graag als snackje. Het doel van het spel is om als eerste zes miertjes op het bord te hebben.

Aan het begin van het spel wordt er een kaartje met het mierennest neergelegd, daarom heen komen acht kaartjes met de directe omgeving te liggen. Op deze kaarten staat gras, paden, blaadjes en spinnen afgebeeld. De kaarten moeten natuurlijk zo neergelegd worden dat de paden netjes aansluiten. Op de kaarten waar een spin op staat, wordt een houten zwarte schijf (de spin) neergelegd. Als er een blaadje op een kaartje staat, worden hier twee glazen druppels opgelegd (de blaadjes). Verder zet iedere speler twee houten schijfjes in zijn of haar kleur (de mieren) in het mierennest.

De startspeler legt altijd als eerste een nieuw kaartje aan het bestaande speelveld. Daarna mogen de spelers om de beurt met hun mieren gaan lopen. Over de paadjes kan een mier twee velden (horizontaal of verticaal) bewegen, door het gras slechts één. Als een mier een blaadje tegen komt kan hij deze oprapen en op zijn rug leggen. Blaadjes kunnen niet alleen van de grond opgeraapt worden, je mag ze ook afpakken van mieren van andere spelers of doorgeven aan je eigen mieren (om zo een keten te vormen om zo snel mogelijk het blad in het nest te krijgen). Als een blad in het nest aankomt, krijg je meteen een nieuwe mier erbij.

Nadat alle spelers aan de beurt zijn geweest, bewegen de spinnen. Spinnen zijn in vergelijking met de miertjes grote, logge wezens dus ze lopen één veld in de richting van het kaartje waar de meeste mieren op staan via de kortste route. Komt een spin daarbij op een veld met mieren terecht, dan worden deze onmiddellijk opgegeten.

... en de waardering
Atta Ants is een lekker vlot tussendoortje. Zoals bij veel van dit soort spelletjes heeft het een redelijke geluksfactor. Het is per slot van rekening een stuk voordeliger om een tegel met blaadjes aan te leggen, dan een tegel met alleen een paadje. Maar er blijft nog genoeg te kiezen en plannen over, als je aan de beurt bent, om het leuk te houden. Bovendien ziet het spelmateriaal er zeer verzorgd uit en is er op de details gelet (de spinschijf is groter dan de mierschijfjes). De speelduur is nogal wisselend, komen de spinnen vroeg in het spel dan duurt het wat langer, als er veel blaadjes te halen zijn, is het spel juist sneller afgelopen. Kortom een aanrader voor wie op zoek is voor een kort spelletje voor in een volle spellenkast.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven