startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Black Stories
Black Stories

Auteur: Holger Bösch
Uitgever: Boosterbox (2009)
Aantal spelers: vanaf 3
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 10 minuten
Prijs: circa 8 euro
Soort: party


Het spel ...

Toen ik dertien was mocht mijn beste vriendin mee met mij mee op vakantie. We sliepen samen in een tentje en natuurlijk lagen we uren te kletsen voor we eindelijk gingen slapen. We waren er vooral erg goed in om elkaar angst aan te jagen met enge verhalen. Ik had bijvoorbeeld in de krant (nu.nl bestond nog niet) iets gelezen over een tentjesmoord waarbij de moordenaar een tent had opengesneden om bij zijn slachtoffers te komen. Hoe stoer we ook probeerden te zijn, stiekem hadden deze verhalen toch zijn effect en hoe later het werd, hoe enger we het vonden om naar het toiletgebouw te gaan. Het soort verhalen dat wij elkaar vertelden, zijn het soort verhalen dat centraal staat in Black Stories.

In Black Stories neemt één speler de rol van spelleider op zich. Deze speler leest op een kaart een korte samenvatting van een doorgaans luguber verhaaltje. Vervolgens leest de spelleider op de andere kant van de kaart het slot van het verhaal voor (bijvoorbeeld: Een vrouw stierf omdat ze te lang telefoneerde) en daarna zijn de andere spelers aan zet om achter de rest van het verhaal te komen door vragen te stellen die met ja en nee beantwoord kunnen worden.

... en de waardering

Het idee van Black Stories vind ik heel leuk. Het lijkt me heel geschikt voor een kampvuur op een schoolkamp of om kinderen op de achterbank op weg naar de vakantiebestemming mee bezig te houden. Dit is geen spel dat je speelt om te winnen, maar puur om samen een gezellige avond te hebben.

Ik ben alleen minder te spreken over de inhoud van de raadsels. De meeste zijn wel erg ver gezocht en regelmatig zitten er zelfs elementen in die niet kunnen. Het is wel heel lastig om iets te raden dat alleen in een hele slechte horror-film zou kunnen. De spelers lopen hierdoor geregeld helemaal vast en zonder tip over welk stukje van de werkelijkheid geweld moet worden aangedaan kom je dan echt niet verder. Dit frustreert mijn spelplezier behoorlijk.

De auteur had beter verhalen uit de werkelijkheid kunnen kiezen (bijvoorbeeld korte krantenknipsels) om er voor te zorgen dat de gebeurtenis binnen de grenzen van het mogelijke blijven. En de werkelijkheid is vaak bizarder dan je kan verzinnen en zou dus genoeg uitdagingen moeten kunnen geven. In de huidige vorm kon het spel me echter niet heel erg bekoren en daarom blijft mijn waardering op 2 pionnen steken.

2 pionnen
Dagmar

terug naar boven