startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Carcassonne CD-rom
Carcassonne CD-rom

Auteur: Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever: Koch media (2002)
Aantal spelers: vanaf 1
Speelduur: 30 tot 45 minuten
Prijs: circa 10 euro
Soort: PC


Het spel ...

Na het succes van het bordspel Carcassonne en de daaropvolgende aanvullingen en variant, kon de overstap naar de computer bijna niet uitblijven. Het “gewone”spel (het liefst met alle aanvullingen) vind ik erg leuk en dus was ik ook erg benieuwd naar de PC-versie. Het computerspel van het bordspel van de Kolonisten van Catan heb ik vaak met veel plezier gespeeld, dus mijn verwachtingen waren hooggespannen.

Het spel laat zich makkelijk installeren op de computer. Ook de eisen die aan de computer worden gesteld zijn vrij bescheiden (Pentium II, Windows 98/me/2000/XP, 64 MB RAM, 16 bit grafische kaart, soundkaart, muis). Het spel wordt op de harde schijf gezet en je hebt het cd-rommetje na de installatie dus niet meer nodig.

Het PC-spel van Carcassonne is precies hetzelfde als het origineel. Helaas zit er geen enkele uitbreiding bij. Dit is niet helemaal waar, voor het originele spel zit de uitbreiding “de rivier”in de doos. Deze uitbreiding (die de meeste Carcassonneliefhebbers ongetwijfeld al in huis hebben), heb je voor het PC-spel nodig omdat op de achterkant van de stukjes de codes voor de anti-kopieer-beveiliging staan. De eerste paar keer dat je het spel speelt moet je dan ook eerst het juiste stukje zoeken en daar de code van overtypen. Daarna vraagt het spel af en toe nog om een van de codes in te typen. Dit is reuze irritant omdat je telkens op zoek moet naar de doos met de stukjes, dan nog naar het juiste stukje en dan nog naar de code.

Tsja, en dan het spel. Het is gewoon het oude, vertrouwde basisspel (tegel pakken, neerleggen, poppetje plaatsen). Niets meer, niets minder. Je kan in de menu’s een paar regelkeuzes maken (2 of 4 punten voor een kleine stad, welke weideregel, etc.) en je kan een paar grafische keuzes maken (hoe zien de horigen eruit, met welke kleur speel je) en je tegenstanders kiezen (vooral hun sterktes). En dat is het dan wel. Het spel gaat wel lekker snel (de tegenstanders weten altijd meteen waar ze willen gaan liggen). Het bord is niet echt overzichtelijk. Je moet de grootte van de tegels en positie op je scherm continu (handmatig!) aanpassen om het overzicht te bewaren. Daardoor speelt het spel wat rommelig. Als je aan de beurt bent staan blauwe kruisen op de plek waar je stuk kan leggen. Ook komen er oranje kruisen te staan op de plaatsen waar nooit meer een stuk kan komen (omdat de betreffende stukken al op zijn of niet bestaan). De tegenstanders lijken in staat om bij te houden welke stukken er nog zijn. Ook zijn ze fanatiek met inbouwen, zodat jij jouw stuk niet meer af kan maken. Verder kan je nergens zien hoeveel horigen je nog op voorraad hebt liggen waardoor je moet gaan tellen hoe veel poppetjes je nog over hebt.

Verder kan je nog online en met een netwerk tegen “real life” tegenstanders spelen. Dit heb ik niet geprobeerd.

... en de waardering

Ik ben niet echt enthousiast over de vertaling van Carcassonne naar een computerversie. Volgens mij moeten de grafische mogelijkheden een stuk groter zijn (meer details in het landschap, bewegende figuurtjes, inzoommogelijkheden). Het is allemaal wat te statisch en steriel voor een PC-game. De tegenstanders zijn bovendien te alwetend. Terwijl ik telkens vergat hoeveel poppetjes ik nog had en welke stukjes er nog moesten komen, maakten mijn tegenstanders geen domme fouten. Bovendien spelen ze zo snel dat je niet goed bijhoudt wat ze precies aan het doen zijn. Verder hadden er volgens mij nog best wat uitbreidingen aan het spel toegevoegd kunnen worden. Of speciale opties voor de computer (net als bij de PC-versie van het bordspel van Kolonisten). Samengevat: het spel wordt nergens echt spannend, voegt niets toe aan het origineel en ziet er niet mooi uit. Het is beter dan vervelen maar daar is het ongeveer wel mee gezegd.

2 pionnen
Dagmar

terug naar boven