startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
CIA
CIA

Auteur: Wolfgang Kramer
Uitgever: Ravensburger (1986)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 7
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

CIA Is een van de vele spellen waarvan recentelijk een nieuwe uitgave is verschenen. Deze keer bij een andere uitgever (de derde inmiddels, het origineel stamt uit 1984), die het spel ook een inhoudelijke facelift heeft gegeven.

Het idee van het spel is erg simpel: gooi met een dobbelsteen, zet pionnetjes naar voren en wie aan het eind zijn pion het verst naar voren heeft staan, wint het spel. Aan dit gegeven, dat al zo oud is als de wereld, is een interessante draai gegeven: de spelers weten alleen met welke kleur ze zelf spelen, de kleuren van je medespelers zijn onbekend!

Van iedere kleur staan twee pionnen op het bord; de ene stelt de detective voor die op speurtocht is naar aanwijzingen over de safe van de firma ‘Heimlich & Co’ (‘Safe en Partners’ in een oude Nederlanse versie), met de andere houd je punten bij op een scorespoor. Als er met minder dan de volle bezetting wordt gespeeld, zijn sommige kleuren dummy’s, die door geen enkele speler beheerd worden. Uiteraard weet niemand welke kleuren dummy’s zijn. Elke speler krijgt een kaart die bepaalt met welke kleur hij speelt, en het raden kan beginnen.

De detectives kunnen twaalf verschillende locaties bezoeken. Tien huizen, genummerd van 1 tot 10, de ruïne en de kerk. Als een speler aan de beurt is, gooit hij de dobbelsteen, die bepaalt hoeveel stappen hij mag zetten met de detectives. Deze stappen mogen naar eigen inzicht verdeeld worden onder de detectives, maar moeten wel opgemaakt worden. Eindigt een detective deze beurt op het huis waar op dat moment de safe ligt, dan komt er een puntentelling. Iedere kleur krijgt een aantal punten gelijk aan het getal van het huis waar de corresponderende detective staat. De ruïne (die naast huis nummer 10 ligt) bezorgt je drie strafpunten, de kerk levert niks op. Vervolgens mag de speler de safe verplaatsen, en is het wachten op de volgende telling.
Het spel eindigt zodra een markeerpion op of voorbij vakje 42 komt. De speler wiens kleur het verst naar voren ligt heeft gewonnen. Het is mogelijk dat dit een dummy-kleur is. In een variant moeten de spelers elkaars kleuren in het geheim raden, zodra vakje 29 bereikt wordt. Iedere goed geraden kleur levert aan het eind nog vijf bonuspunten op.
cia
...het bord van CIA

... en de waardering

Het uiterlijk van dit spel mag dan gedateerd zijn, het idee komt nog niet ouderwets over. Het leuke van dit spel is de spanning tussen de spelers om je ware identiteit niet weg te geven. Maar wat nu de juiste tactiek er achter is......daar ben ik nog niet achter. Het is gewoon leuk om af en toe te spelen.

3 pionnen
Wendy

CIA is een spannend familiespel, waar de ervaren spelliefhebber ook het nodige plezier aan kan beleven. Ik raad dan wel aan met de variant te spelen, die een stuk meer spanning toevoegt. Deze recensie is overigens gebaseerd op de Ravensburger-versie. De nieuwe uitvoering voegt actiekaarten toe, waarmee de detectives gemanipuleerd kunnen worden. Deze kaarten schijnen echter weinig toe te voegen.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven