startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Day & Night
Day & Night

Auteur: Valentijn Eekels
Uitgever: Mystics (2007)
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 minuten
Prijs: circa 30 euro
Soort: bord


Het spel ...
In Day & Night vechten de zussen Dag en Nacht om het privilege om na vijf miljard jaar werken eindelijk eens met pensioen te gaan. Helaas kunnen niet beide zussen met pensioen gaan want wat zou er met ons gebeuren als er geen dag en geen nacht meer zou zijn. Aangezien beide zussen het werken zat zijn, besluiten ze tot een duel: de zus die als eerste twee paleizen weet te bouwen mag haar monotone werk staken.

De beide spelers nemen de rol van één van de zussen op zich en zetten hun pion in een hoek van het speelbord waarop de paleizen moeten gaan verrijzen. Iedere zus krijgt een eigen spreukenboek (een stapel actiekaarten) en daarna kan het spel beginnen. Iedere beurt heeft de zus die geen dienst heeft twaalf uur tot haar beschikking om te werken aan haar paleizen. Dit doet ze door eerst spreuken uit te spreken en daarna mag ze nog reizen.

Met spreuken kun je onder andere het terrein bouwrijp maken. Het kasteel van Dag moet op dagtegels gebouwd worden, het kasteel van Nacht op nachttegels en dus komt het regelmatig voor dat de zussen Dag en Nacht elkaars werk ongedaan maken. Iedere zus heeft ook een speciaal trucje in haar spreukenboek staan. Dag weet hoe ze moet Mystificeren en Nacht kan Kristalliseren. Dag kan door te Mystificeren op een tegel een aantal glazen steentjes leggen en mag aan het begin van haar beurt telkens één van deze tegels weghalen. Zodra alle steentjes weg zijn moet ze onmiddellijk een paleissteen op deze tegel leggen en is deze tegel voor altijd van haar. Nacht kan met haar Kristallisatiestenen een beurt lang de situatie op een bepaalde tegel bevriezen (die tegel mag Dag niet betreden of veranderen). Er zijn ook nog spreuken waarmee je de ander kunt verplaatsen, je jezelf kunt verplaatsen en je extra spreuken mag trekken.

Op iedere spreuk staat aangegeven hoeveel tijd het uitvoeren van deze tovertruc heeft gekost. De tijd die daarna nog over is, kan gebruikt worden om te reizen. Iedere stap kost drie uur, maar levert ook weer een nieuwe kaart met toverspreuk op (waarvan je er helaas maar vijf van op handen mag hebben). Zodra een zus negen aanééngesloten tegels op haar kant heeft liggen, kan ze hier een paleis bouwen. En zodra een zus er in slaagt om een tweede paleis af te ronden, kan ze haar pantoffels aantrekken en voor het haardvuur van haar pensioen gaan genieten.

... en de waardering

Day & Night is een prachtig uitgevoerd, in essentie abstract spel. Iedere beurt heb je een beperkt aantal mogelijkheden (vooral beperkt door de spreuken die je tot je beschikking hebt) en hiermee probeer je zo veel mogelijk tegels naar jouw zijde te draaien. Bij voorkeur doe je dit door de tegels van de andere speler naar jouw zijde te draaien want dan heb je er twee keer profijt van: jij komt dichter bij je doel en de ander raakt er verder van verwijderd. Ik vond dit ongeveer een kwartiertje leuk en daarna kreeg ik het gevoel dat ik aan het touwtrekken was doordat tegels wel erg vaak om- en om- en omgedraaid werden waardoor het spel wat langdradig wordt. Het spel gaat vaak lange tijd erg gelijk op. De winnaar wordt dan bepaald door wie net even een paar sterke spreuken trekt om het tweede paleis af te bouwen. Ik had telkens het gevoel dat als de andere speler net even betere kaarten had gehad, deze net zo goed had kunnen winnen. Kortom, Day & Night is een prachtig spel om te zien en het heeft ook wel wat, maar doordat de spelers elkaar heel erg in balans houden wordt het eentonig en bepaalt een klein beetje geluk of pech de winnaar.

2 pionnen
Dagmar

terug naar boven