startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Druïdenwaltzer
Druïdenwaltzer

Auteur: Michael Rieneck
Uitgever: Kosmos (1999)
Aantal spelers: 2
Speelduur: 35 minuten
Prijs: circa 15 euro
Soort: 2-persoons


Het spel ...

Dit is één van de oudste spellen uit de Kosmos tweepersoonsserie en is niet vertaald en uitgebracht door 999 Games. De prachtige illustraties van Adreas Steiner hadden me al vaker aangelokt maar tot een aankoop was het niet gekomen. Gelukkig krijg je soms ook spellen kado.

De ene speler speelt met de zoncultus, de andere met de maancultus. Beide spelers hebben vier bomen voor zich liggen waar boomgeesten huizen. Deze boomgeesten zijn stuk voor stuk nogal muzikaal aangelegd. Ze spelen graag een deuntje op hun instrument waar anderen dan weer een walsje bij dansen. Bij iedere boom ligt een stapeltje kaarten met boomgeesten. Alleen de bovenste is zichtbaar. Als een speler aan de beurt is kan hij bij een boom een nieuwe boomgeest neerleggen. Deze bepaald dan, dat alle boomgeesten met dezelfde waarde gaan dansen. Leg je de geest bij de eerste boom, dan danst iedereen maar één plaatsje. Bij boom twee wordt er twee keer zo lang gedanst, bij de derde doom wordt er drie bomen opgeschoven en bij boom vier natuurlijk vier stappen. Op de kaart van de net neergelegde boomgeest staat aangegeven welke kant er op gedanst dient te worden. Als iedereen uitgedanst is komt er een telling. Iedere speler heeft namelijk 3 tovenaars bij zijn bomen staan. Als er een tovenaar stond bij de boom waar de nieuwe geest was neergelegd dan hoeven de twee tovenaars van die kleur niet geteld te worden. Bij de bomen waar de andere tovenaars staan wordt gekeken wie daar de boomgeest met de hoogste waarde heeft liggen. Deze speler wint deze telling en mag een fiche van zijn eigen cultus bij de boom van de tegenstander neerleggen. Bomen waar geen tovenaar staat hebben die ronde geen telling. Door het dansen veranderen de waardes per boom steeds.

Behalve het neerleggen van een nieuwe boomgeest mag je ook een tovenaar verplaatsen in je beurt. Dit kan handig zijn als er bij een boom al veel fiches van de andere cultus liggen en je de boom even tovenaar-vrij wilt houden. Of bijvoorbeeld om naar een boom te gaan waar net een geest met de hoogste waarde vijf is neergestreken. Je mag in je beurt ook een boomgeest die bij een boom ligt of die je in je hand hebt wegleggen. Dan kan er wellicht een sterkere boomgeest die er onder ligt tevoorschijn komen. Een boom verandert van cultus als er 6 fiches van de andere cultus bij gelegd zijn. Deze boom is dan uit het spel. Een boom gaat ook uit het spel als er na een dansje geen geesten meer liggen. Wie als eerste twee bomen kwijt is heeft verloren.

... en de waardering

Het is even wennen dit spel. Je vergist je makkelijk in het aantal stappen dat gedanst moet worden. De waarde van de kaart heeft daar namelijk niets mee te maken. De boom bepaald dat. Daarmee is het wel een heel tactisch spel geworden. De waarde van de kaarten en de plaats waar ze liggen hangt allemaal met elkaar samen. Leuk is ook dat je de drie kaarten in je hand eerst op moet maken alvorens je drie nieuwe kaarten mag trekken. Je wordt dus gedwongen al je kaarten te gebruiken. Kaarten die je aflegt komen vanzelf weer bij je terug. Lage kaarten laat je het liefst naar de bomen en de aflegstapel van de ander dansen. Met ritme of muzikaliteit zal je cultus het niet winnen, al doet het thema anders vermoeden. Het goed uitkienen van een strategie des te meer.

3 pionnen
Wendy

terug naar boven