startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
El Paso
El Paso

Auteur: Stefan Dorra
Uitgever: Zoch (2009)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: kaart


Het spel ...

In El Paso gaan bandieten op bezoek bij zeven stadjes in het Wilde Westen. In iedere stad komen ze zowel jatten als hun vers verworven goederen verhandelen. Er zijn zeven verschillende goederen te krijgen, al is niet alles in ieder stadje te krijgen. De goederen die niet in een stad te krijgen zijn, leveren in de ruilhandel natuurlijk wel extra veel op.

Iedere ronde worden er goederenfiches op de verschillende winkels in één van de dorpen op het bord gelegd. Vervolgens kiezen de spelers uit hun hand een kaart die aangeeft welke winkel ze willen gaan beroven. Nadat iedereen zijn kaarten heeft opengedraaid wordt met de vijf dobbelstenen gegooid. Op deze dobbelstenen staan drie verschillende symbolen: sheriffs, brandmerken en dobbelstenen. Na de worp worden eerst alle dobbelstenen met een sheriff-teken apart gelegd. De andere symbolen zijn nodig als voorwaarde voor de dieven om gokhallen en boerderijen te mogen beroven.

Zolang er nog geen vijf sheriff-symbolen zijn gegooid, mogen de bandieten na het gooien van de dobbelstenen hun slag gaan slaan. Zolang de voorraad strekt mogen de spelers een fiche van de stapel van hun kleur pakken. Als meerdere spelers dezelfde winkel willen beroven, dan mag degene die het hoogste getal van de betreffende soort heeft gespeeld, als eerste pakken. De buitfiches liggen zo gesorteerd dat de meest waardevolle schatten onderop de stapels liggen en dus is het soms fijn om laatste te zijn, maar als het aantal fiches beperkt is, heb je met een lage kaart kans om achter het net te vissen.

Na het plunderen mogen de spelers kiezen: doorgaan of stoppen. Als ze stoppen kunnen ze hun buit bij de dorpelingen ruilen voor goud (punten). De hoeveelheid goud die je voor je goederen krijgt wordt echter in ieder dorp beter. Je wilt daarom graag je buit meenemen naar het volgende dorp. De speler(s) die als eerste stop(t)(pen) mogen één fiche meenemen, de volgende speler(s) mogen twee fiches meenemen, etc.

Als spelers er voor kiezen om door te gaan, kiezen ze weer een kaart die aangeeft waar ze willen gaan roven en gooien daarna met de dobbelstenen. Dit gaat net zo lang door totdat er vijf sheriff-dobbelstenen zijn, op dat moment worden alle nog actieve boeven in de kraag gevat en al hun buit wordt afgepakt (al is alle buit die al omgezet is in goud wel veilig). Nadat zeven dorpen afgewerkt zijn, eindigt het spel. De boef met het meeste goud wint.

... en de waardering

El Paso is een spel dat elementen uit Graantje de Voorste mixt met Can’t Stop. Het loont om lang door te spelen (de buitfiches worden steeds waardevoller, je krijgt er meer en je mag er meer meenemen naar het volgende dorp), maar je loopt het risico om alles kwijt te raken. Hierdoor heeft het spel een dubbele spanning, niet alleen is het elke ronde spannend of je wel waardevolle fiches te pakken krijgt, maar bovendien is het de vraag of de dobbelstenen wel een volgende ronde toestaan en je niet alles wat je al binnen hebt weer kwijt raakt. Ik vind El Paso is daarom een prima spel, zowel voor de verwende veelspeler als de gelegenheidsspeler.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven