startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Escape: The Curse of the Temple
Escape: The Curse of the Temple

Auteur: Kristian Amundsen Østby
Uitgever: Queen Games (2013)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 10 minuten
Prijs: circa 30 euro
Soort: bordspel


Het spel ...
Escape: The Curse of the Temple had eigenlijk het grote Indiana Jones spel moeten heten. In het spel kruip je namelijk in de huid van een avontuurlijke archeoloog die zich in de nesten werkt door een oude, betoverde Maya tempel te betreden. Zie daar maar eens uit te ontsnappen!

Het doel van het spel is heelhuids ontsnappen uit een Maya tempel binnen tien minuten. Helaas is de tempel betoverd en moeten eerst magische kristallen worden geactiveerd. Deze kristallen zijn verstopt in de tempel. En als het je lukt om voldoende magische kristallen te activeren, mag je op weg naar de uitgang. Als je de uitgang tenminste kan vinden….

Het bord bestaat uit vierkante tegels met daarop de kamers van de tempel. Je begint op de starttegel en vandaar uit ga je de tempel ontdekken. Ieder keer als je een nieuwe kamer ontdekt, wordt een nieuwe tegel omgedraaid en aangelegd. Zo ontstaat gedurende het spel de plattegrond van de tempel.

Alle acties die je kan uitvoeren worden aangestuurd door dobbelstenen. Alle spelers hebben vijf dobbelstenen die ze continue gooien en overgooien en nog eens gooien. Op de dobbelstenen staan verschillende symbolen waarmee je verschillende acties uit kan voeren. Zo kan je met twee groene mannetjes een nieuwe kamer ontdekken en moet je voor iedere kamer een bepaalde combinatie van twee symbolen inleveren om naar binnen te mogen. Ook voor het activeren van de kristallen moet je bepaalde symbolen gooien. Als je een zwart masker gooit, dan mag je die dobbelsteen niet meer gooien, tenzij je hem weet te bevrijden met de worp van een gouden masker.

Escape is een coöperatief spel. Dat betekent dat de spelers allemaal moeten ontsnappen om samen te winnen. Je moet elkaar dus ook helpen, bijvoorbeeld door met jouw gouden maskers de dobbelstenen van andere spelers te bevrijden. Je mag ook samenwerken om de kristallen te activeren (sterker nog, dit moet want vaak omdat je per persoon te weinig dobbelstenen hebt om de opdracht te vervullen). Het bijzondere is dat iedereen tegelijkertijd met de dobbelstenen aan het gooien is. Je mag net zo vaak gooien als je wilt en je mag net zo veel dobbelstenen overgooien als je wilt (tenzij het natuurlijk zwarte maskers zijn).

De tijd wordt bijgehouden door een soudtrack. In de soudtrack zijn twee momenten (aangegeven met een gong) waarop alle heel snel terug moeten naar de starttegel. Doe je dit niet (ben je niet op tijd terug), dan verlies je voor de rest van het spel een dobbelsteen. Ook het moment waarop je echt de eindspurt naar de uitgang in moet zetten, wordt aangegeven met een gong. Als alle spelers de tempel hebben verlaten (door middel van het gooien van bepaalde symbolen), dan hebben ze het spel gewonnen.

... en de waardering
Escape is een bijzonder hectisch spel. Alle spelers zijn als een gek aan het dobbelen en het is verdraaid moeilijk om dan nog samen te werken. De tien minuten vliegen werkelijk om. En dat is een goed teken. Tegelijkertijd mist het spel de “nog een keer” factor die aan geeft dat je een topspel te pakken hebt. Na één potje of maximaal twee potjes hebben de meeste mensen het wel gezien. Het is ook geen spel dat dat je even snel uit de kast pakt, omdat je best lang bezig bent met het klaarzetten van het spel. En dat is soms net te veel moeite voor een spel van exact tien minuten. En daarom blijft het spel op drie pionnen steken. Ik had het graag meer gegeven, maar daarvoor mist het toch net de wow-factor die een avonturen spel toch echt zou moeten hebben.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven