startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Fist of Dragonstones
Fist of Dragonstones

Auteur: Bruno Faidutti en Michael Schacht
Uitgever: Days of Wonder (2002)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 6
Speelduur: 45 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: kaart
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Fist of Dragonstones is het eerste spel van de Amerikaanse uitgever Days of Wonder. Deze uitgever onderscheidt zich onder andere door de weelderige uitvoering van zijn spellen. Het idee daarbij is dat spellenliefhebbers best wat over hebben voor een goed spel met een mooie uitvoering.

Op de uitvoering van Fist of Dragonstones is in ieder geval niets aan te merken: prachtige illustraties, en veel materiaal in de vorm van houten muntjes en glazen drakenstenen. Geheel conform de filosofie van de uitgever is de prijs navenant hoog.

In Fist of Dragonstones bieden de spelers op verschillende (doorgaans magische) personages. Deze personages hebben allerlei eigenschappen, die je geld, drakenstenen of punten opleveren. De bedoeling van het spel is om als eerste drie punten te scoren. De karakters die punten opleveren vragen daar drakenstenen voor, zodat het spel getrapt verloopt: eerst drakenstenen krijgen, dan punten. Maar zo eenvoudig is dat niet…

Iedere ronde passeren acht dezelfde karakters één voor één de revue, aangevuld met twee telkens verschillende bijzondere personages. De spelers brengen hier allemaal een gesloten bod op uit. Bieden doe je met goud, dat in twee soorten komt: feeëngoud, dat je pas aan het einde van de ronde terugkrijgt, en gewoon goud, dat je definitief kwijt bent. De hoogste bieder voert de eigenschap van het karakter uit, maar iedereen is zijn bod kwijt! Bieden meerdere spelers hetzelfde, dan volgt een tweede biedronde met zilver. Zilver lever je net als gewoon goud in bij de bank. Brengt ook de tweede biedronde geen winnaar, dan mag niemand wat doen. Er worden zoveel ronden gespeeld tot iemand zijn derde punt scoort.

... en de waardering

Fist of Dragonstones wordt door Bruno Faidutti gepresenteerd als opvolger van zijn eerdere spel Machiavelli. Ik zie de overeenkomst echter maar op twee punten: de fantasy-achtige sfeer en de omgekeerde psychologie. Dit laatste maakt Fist of Dragonstones in mijn ogen een interessant biedspelletje. Omdat je je bod altijd kwijt bent (definitief of voor de rest van de ronde), moet je goed nadenken hoeveel je biedt. Daarbij moet je natuurlijk rekening houden met wat anderen kunnen bieden. Je komt dus vaak in een volgende situatie. Ik denk dat jij A biedt. Maar omdat jij denkt dat ik dat denk, zul je B bieden. Maar omdat jij denkt dat ik ook dat weer denk, zul je toch A bieden. Of misschien C? Dit is helemaal het geval als iemand de heksensteen heeft bemachtigd, waarmee je de veiling van een personage kunt saboteren.

Als je niet van dit soort giswerk houdt, waarbij je ook nog eens kans loopt je bod voor niks kwijt te zijn, dan is Fist of Dragonstones niks voor jou. Maar als je een beetje bluffen en gokken wel kunt waarderen, dan moet je Fist of Dragonstones zeker eens proberen. Helaas gold voor veel van mijn medespelers het eerste, zelf vind ik het een alleraardigst biedspelletje.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven