Auteur: Bruno Cathala
Uitgever: Days of Wonder (2015)
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 60 tot 90 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: uitbreiding

Wat is de meest logische manier om het spel Five Tribes uit te breiden? Inderdaad door een zesde tribe toe te voegen, de Artisans (handwerkslieden). En dat is precies wat Bruno Cathala heeft gedaan. In de oosterse sprookjeswereld van Five Tribes blijkt namelijk nog wat groter te zijn dan we al wisten. Er zijn bergen waar een geheimzinnige stam woont waar je terecht kan voor prachtige schatten.

De uitbreiding bestaat uit 6 extra landschapstegels. Op drie ervan staan de werkplaats van de geheimzinnige zesdes stam afgebeeld, op 2 staat een nieuwe marktplaats afgebeeld en op één staat een ravijn afgebeeld. De werkplaatsen blijken in de bergen te liggen en er komen dan ook twee speciale houten bergspeelstukken op te liggen. En zoals iedereen zal begrijpen de bergen en het ravijn betekenen dat je moet omlopen. Verder krijg je nieuwe (paarse) meeples (voor de zesde stam) en fiches met daarop de schatten die deze stam produceert. En natuurlijk zijn er een paar nieuwe Djins.

De kern van het spel verandert niet (lees hier de recensie als je niet bekend bent met Five Tribes). Het enige is dus dat er nieuwe landschapstegels zijn en een nieuwe stam. Als je deze stam pakt, dan mag je voor iedere meeple een fiche met de schatten van dit volk pakken en er vervolgens één uitzoeken. Op de fiches staan schatten (punten!) en hele interessante speciale acties. En als je je beurt eindigt op de werkplaats van de Artisans dan krijg je het bovenste fiche van de stapel met schatten.

Verder zit er in de uitbreiding nog een extra speelstuk voor elke speler, namelijk een tent. Een tent is eigenlijk een kameel met een kleine bonus. Je plaatst hem net als de kameel op een tegel die je leeggespeeld hebt. Hij levert net als een kameel de punten van die tegel op, maar daarnaast ook nog 1 punt voor elke aangrenzende rode tegel.

Het spel is nog steeds afgelopen als er geen zetten meer gedaan kunnen worden óf als een speler al zijn kamelen én zijn tent heeft geplaatst. Wie dan de meeste punten heeft, wint ook nog steeds.

Ik vind een uitbreiding geslaagd als het echt iets aan een spel toevoegt waardoor je het spel meer diepte krijgt of juist helemaal verandert. En helaas, The Artisans van Naqala stellen op dat punt teleur. Het is namelijk vooral meer van hetzelfde maar dan een beetje slechter. Ik vind dat er teveel verschil zit in hoe sterk de schatten zijn die je met het nieuwe volk en de nieuwe tegels kan krijgen. Sommige zijn erg sterk, terwijl anderen slechts 5 punten opleveren. In de potjes die ik met de uitbreiding heb gespeeld was het paarse volk dan ook niet echt gewild. De toevoeging van bergen en het ravijn bevalt me ook niet erg. Hierdoor ontstaan al snel hoeken op het bord waar je vervolgens bijna niet kan komen en die dus vaak lang genegeerd worden. De uitbreiding voegt dus vooral extra speelduur toe, wat meer gedoe, maar weinig extra diepgang. Ik speel het spel dan ook liever zonder de uitbreiding en kan het spel daarom niet meer dan 2 pionnen geven.

2 pionnen