startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Gingerbread House
Gingerbread House

Auteur: Phil Walker-Harding
Uitgever: 999 games (2019)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 30 euro
Soort: bordspel


Het spel ...
In sprookjes zijn koekjes een stuk veelzijdiger dan in het echte leven. Je kan er zelfs huisjes mee bouwen en schijnbaar zijn de koekjes met genoeg magie bereid om er voor te zorgen dat de koekjes oneindig lekker blijven. Het is niet verwonderlijk dat voorbijgangers dan af en toe snel een stuk van zo’n huis afbreken om op te smikkelen. Begrijpelijk, maar niet minder irritant. In Gingerbread House mag je je eigen koekhuisje bouwen en mag je de voorbijgangers die jouw huisje proberen op te eten vast binden aan je hek. Dat zal ze leren!

In Gingerbread House krijgen alle spelers een eigen bordje met daarop een raster van drie bij drie vakjes waar een aantal symbolen opstaan. Verder krijgen de spelers een gedekte stapel met vijftien rechthoekige tegels waarop ook weer deze symbolen staan. Van deze tegels mag je er drie open leggen. Met deze hulpmiddelen ga je in vijftien beurten je huisje bouwen.

Als je aan de beurt bent dan kies je een van je openliggende tegels uit en leg je die op het bordje neer. Je voert vervolgens de acties uit die horen bij de symbolen waar je over heen bouwt, zoals bepaalde koekjes pakken, een koekje wisselen of een trap pakken. Als het je lukt om met één tegel twee dezelfde symbolen te bedekken, dan mag je de bijbehorende actie niet twee, maar zelfs drie keer uitvoeren. Het is dus verstandig om een beetje vooruit te plannen en de tegels zo neer te leggen dat twee dezelfde symbolen naast elkaar komen te liggen.

De koekjes die je zo verzameld kan je gebruiken om sprookjesfiguren te vangen. In het midden van de tafel liggen vier vervelende sprookjesfiguren die jouw huisje willen opeten. Op iedere kaart staat een bepaalde combinatie van koekjes afgebeeld. Als je deze combinatie koekjes inlevert, dan vang je het sprookjesfiguur en bind je hem of haar vast aan je hek. Elk sprookjesfiguur dat je vangt levert je meteen een bonustegel op met een joker symbool die je meteen moet plaatsen (inclusief het activeren van de actie waar je over heen bouwt). Als je later over deze tegel heen bouwt, dan mag je zelf kiezen welke actie je uitvoert. Aan het eind van het spel levert elke gevangen sprookjesfiguur ook een aantal punten op. Hoe meer koekjes je nodig had om het sprookjesfiguur te vangen, hoe meer koekjes je krijgt.

Maar dat is niet de enige manier om aan punten te komen! Op de tafel liggen ook nog een aantal bonuskaarten klaar. Als je een hele verdieping van je huisje hebt afgebouwd (negen vakjes bedekt), dan mag je een bonuskaart pakken. Deze leveren een combinatie van direct voordeel (extra koekjes) en punten aan het eind van het spel op. De meeste kaarten leveren punten op als je een bepaald doel haalt (een huis van minimaal vier volgebouwde verdiepingen of een bepaald aantal punten voor ieder sprookjesfiguur dat je gevangen hebt dat koekjes met blauw glazuur wilde hebben).

Na vijftien ronden is het spel afgelopen. Wie de meeste punten heeft behaald is natuurlijk de winnaar.

... en de waardering
Gingerbread House is een leuk, vlot familiespel waarin je lekker aan het puzzelen bent met de tegels. Het spelmateriaal is van hoge kwaliteit en de tekeningen van de sprookjesfiguren zijn leuk om te bekijken. Het is de kunst om zo veel mogelijk sprookjesfiguren te vangen die je punten opleveren met je bonuskaarten. Dit lukt alleen als je goed plant. Je moet daarbij je tegenspelers ook een beetje in de gaten houden om te voorkomen dat ze telkens door jouw begeerde sprookjesfiguren of bonuskaarten voor je neus wegkapen.

Je bent in dit spel afhankelijk van de tegels in je persoonlijke voorraad. Als daar weinig koekjes met roze glazuur op staan, dan is het lastiger om aan die koekjes te komen (het kan wel via de ruilactie of via de jokertegel die je krijgt als je een sprookjesfiguur vangt). Verder kan je pech hebben als je minder tegels hebt met twee koekjes-symbolen er op. In dit spel wil je het liefst zo veel mogelijk koekjes krijgen en als iemand veel tegels heeft waar de andere symbolen op staan, dan is diegene wel echt in het nadeel. Het kan bijvoorbeeld best handig zijn om een koekje te mogen ruilen, maar liever krijg je meteen het goede koekje. Deze nadelen zijn niet zo sterk dat ze mijn speelplezier verpestten, maar wel groot genoeg om dit spel geen vier pionnen te geven, maar maar drie. Die drie zijn dan wel weer heel dik verdiend!

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven