Hallo Das!

Auteur: Klaus Teuber
Uitgever: 999 Games (2001)
Speelduur: 20 minuten
Prijs: circa 14 euro
Soort: kinder

999 Games probeert na alle volwassen spellen nu ook de kindermarkt aan te boren. Na Haas en Schildpad, Jakkiebak Kippenkak, De beer is los! en Halli Galli, zijn er nu twee kinderspellen van Klaus Teuber uitgegeven. Hallo Das! is een memoryvariant.

In het bos probeert de das zijn eten te vinden. De spelers moeten hem daarbij zien te helpen. Op iedere open plek in het bos wordt een dasfiche neergelegd, met een getal boven. Om het speelbord heen worden 23 voedselkaarten neergelegd. De meeste daarvan hebben een afbeelding van iets wat de das kan eten, een worm, bes, slak, braam, aardbei of een kever. Maar er zijn ook kaartjes waarpop vuilnis staat afgebeeld. Dit vindt de Das helemaal niet lekker!

Aan het begin van het spel worden zes kaartjes even open gelegd, de rest blijft gesloten. Met je pion loop je nu over het veld. Kom je bij een fiche met het getal één er op, dan moet je ook één keer met de dobbelsteen gooien. De getallen op de dobbelsteen staan gelijk aan de zes hapjes van de das. Gooi je bijvoorbeeld vier, het getal van de worm, dan moet je één voedselkaartje omdraaien. Is dit inderdaad een worm, dan mag je het dasfiche houden.

Staat er een vijf op een dasfiche, dan moet je vijf keer gooien, en de juiste kaartjes omdraaien. Draai je een verkeerd kaartje om, dan is je beurt voorbij. Draai je per ongeluk vuilnis om, dan moet je een gewonnen dasfiche omdraaien. Deze kan je terug winnen door een beurt over te slaan. Op de achterkant staat een das afgebeeld en een aantal stippen. Deze stippen zijn punten. Als een speler de benodigde punten heeft behaald, dit verschilt met het aantal spelers, is het spel afgelopen.

Dit is een van de vele memoryklonen die er voor kinderen gemaakt zijn. Het uiterlijk van het spel is leuk en aantrekkelijk. De spelregels zijn helaas een beetje onduidelijk. Gooi je bijvoorbeeld een aantal keren in dezelfde beurt een vier, mag je dan steeds dezelfde worm omdraaien, of moet dat steeds een andere zijn? Uit de voorbeelden blijkt dat je een andere moet vinden, maar als je vijf keer achter elkaar hetzelfde getal gooit wordt dat een beetje moeilijk. Er zit te weinig vaart in het spel en amper afwisseling om het echt leuk te laten worden.

3 pionnen
Wendy